Samlede mål for læring
Læsning
Eleven kan læse multimodale tekster med henblik på oplevelse og faglig viden
Fremstilling
Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i velkendte faglige situationer
Fortolkning
Eleven kan forholde sig til velkendte temaer i eget og andres liv gennem undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster
Kommunikation
Eleven kan følge regler for kommunikation i overskuelige formelle og sociale situationer
I 3.klasse er følgende materialer valgt som fælles udgangspunkt:
Fandango: Grundbog, I-bog
Fælles litterære værker, som kan anvendes: Verdens bedste Astrid, Emil fra Lønneberg, Alle vi børn i Bulderby, Nordlys for 3., Læs og forstå-serier
Grammatik: Stavevejen, Når bogstaver mødes
Supplerende grammatik: Gr@mmatikrytteren, opgaveskyen
Innovation, entreprenørskab og dannelse
I dansk arbejder vi på at udvikle elevernes innovative kompetencer. Vi arbejder hen mod, at eleverne på en kreativ måde udvikler på deres omverdensforståelse, deres handlekompetencer – og personligt tager stilling. Der stilles åbne opgaver, hvor eleverne får mulighed for selv at vælge egen arbejdsproces og løsningsmetode.
Dette kommer, afhængig af klassetrin, bl.a. til udtryk gennem drama, foldebøger, interviews, brochurer dialogisk læsning og ydermere vil eleverne blive inddraget i grammatikundervisningen. Derudover vil der være fokus på ture ud af huset med henblik på at åbne verdenen for eleven.
Tema: Læsetiltag
Emner:
Afkodning, Faglig læsning, Læseforståelsesstrategier, Læsekontrakt, IntoWords, Kursusforløb i flydende læsning
Tema: Litterære tekster
Emner:
Der arbejdes med 2 litterære værker – både mundtligt og skriftligt
Tema: Forfatterskab
Emner:
Hanne Kvist, Astrid Lindgren
Tema: Genrekendskab
Emner:
Eventyr, noveller, faglitteratur, film, romaner, billeder
Tema: Personkarakteristik
Emner:
Hovedpersoner/bipersoner, Ydre og indre karakteristik
Tema: Miljø
Emner:
Tid og sted, Det fantastiske miljø, Det realistiske miljø
Tema: Komposition
Emner:
Indledning, handling, slutning, hjem-ude-hjem
Tema: Virkemidler
Emner:
Beskrivelser
Tema: Fortællere og synsvinkler
Emner:
Jeg-fortæller, 3. personsfortæller
Tema: “Tema”
Emner:
Handling (handler om), Budskab (drejer sig om)
Tema: Intertekstualitet
Emner:
Tekster taler sammen – ligheder og forskelle
Tema: Film
Emner:
Filmiske virkemidler
Tema: Grammatik
Emner:
Navneord, udsagnsord, tillægsord, sammensatte ord, punktum, egennavne, stavelser, synonymer/antonymer, konsonantklynger, vokalforveksling.