Samlede mål for læring
Læsning
Eleven kan læse multimodale tekster med henblik på oplevelse og faglig viden
Fremstilling
Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i velkendte faglige situationer
Fortolkning
Eleven kan forholde sig til velkendte temaer i eget og andres liv gennem undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster
Kommunikation
Eleven kan følge regler for kommunikation i overskuelige formelle og sociale situationer
I 3.klasse er følgende materialer valgt som fælles udgangspunkt:
Fandango: Grundbog, I-bog
Fælles litterære værker, som kan anvendes: Verdens bedste Astrid, Emil fra Lønneberg, Alle vi børn i Bulderby, Nordlys for 3., Læs og forstå-serier
Grammatik: Stavevejen, Når bogstaver mødes
Supplerende grammatik: Gr@mmatikrytteren, opgaveskyen
Tema: Læsetiltag
Emner:
Afkodning, Faglig læsning, Læseforståelsesstrategier, Læsekontrakt, CD-ord, Kursusforløb i flydende læsning
Tema: Litterære tekster
Emner:
Der arbejdes med 2 litterære værker – både mundtligt og skriftligt
Tema: Forfatterskab
Emner:
Hanne Kvist, Astrid Lindgren
Tema: Genrekendskab
Emner:
Eventyr, noveller, faglitteratur, film, romaner, billeder
Tema: Personkarakteristik
Emner:
Hovedpersoner/bipersoner, Ydre og indre karakteristik
Tema: Miljø
Emner:
Tid og sted, Det fantastiske miljø, Det realistiske miljø
Tema: Komposition
Emner:
Indledning, handling, slutning, hjem-ude-hjem
Tema: Virkemidler
Emner:
Beskrivelser
Tema: Fortællere og synsvinkler
Emner:
Jeg-fortæller, 3. personsfortæller
Tema: “Tema”
Emner:
Handling (handler om), Budskab (drejer sig om)
Tema: Intertekstualitet
Emner:
Tekster taler sammen – ligheder og forskelle
Tema: Film
Emner:
Filmiske virkemidler
Tema: Grammatik
Emner:
Navneord, udsagnsord, tillægsord, sammensatte ord, punktum, egennavne, stavelser, synonymer/antonymer, konsonantklynger, vokalforveksling.