Samlede mål for læring
Innovation, entreprenørskab og dannelse
I dansk arbejder vi på at udvikle elevernes innovative kompetencer. Vi arbejder hen mod, at eleverne på en kreativ måde udvikler på deres omverdensforståelse, deres handlekompetencer – og personligt tager stilling. Der stilles åbne opgaver, hvor eleverne får mulighed for selv at vælge egen arbejdsproces og løsningsmetode.
Dette kommer, afhængig af klassetrin, bl.a. til udtryk gennem drama, foldebøger, interviews, brochurer og dialogisk læsning. Derudover vil der være fokus på ture ud af huset med henblik på at åbne verdenen for eleven.
Læsning
Mål for læring
Eleven kan læse multimodale tekster med henblik på oplevelse og faglig viden
Forløb
Læseforståelse: Læseforståelsesstrategier, ordsprog og talemåder og genrekendskab
Faglig læsning
Læsekursus med fokus på sikkerhed, hastighed og udtryksfuld oplæsning.
Litterære tekster: Der arbejdes med to selvvalgte værker – både mundtligt og skriftligt
Fremstilling
Mål for læring
Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i velkendte faglige situationer
Fiktion: Fokus på handling, indledning og slutning og den gode historie
Skriftsprog: tegnsætning, sprog og stadigt mere komplekse stavestrategier med fokus på undersøgelse af stavelser, lydfølger, betydningsdele og ordspecifikke stavemåder i funktionelle skriveaktiviteter.
Fortolkning
Mål for læring
Eleven kan forholde sig til velkendte temaer i eget og andres liv gennem undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster.
Forløb
Genrer: Fiktion, billedfortællinger, folke- og kunsteventyr eller poesi
Forfatterskab: 1-2 selvvalgte forfatterforløb
Tema: 1-2 selvvalgte tekster
Kommunikation
Mål for læring
Eleven kan følge regler for kommunikation i overskuelige formelle og sociale situationer.
Forløb
Medier: Fokus på digital teknologi i kommunikationssituationer og kombinationen af modaliteterne ord, billede og lyd