Samlede mål for læring
Læsning
Eleven kan læse multimodale tekster med henblik på oplevelse og faglig viden
Fremstilling
Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i velkendte faglige situationer
Fortolkning
Eleven kan forholde sig til velkendte temaer i eget og andres liv gennem undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster
Kommunikation
Eleven kan følge regler for kommunikation i overskuelige formelle og sociale situationer
I 4.klasse er følgende materialer valgt som fælles udgangspunkt:
Fandango: Grundbog, I-bog, arbejdsark
Fælles litteraturmateriale, som kan anvendes: Robinson Crusoe, Kaskelotternes sang, Projektklar, Ispigen, Rasmus på farten, Nordlys for 4.
Grammatik: Grammatikkompendium til 4. klasse fra Caleidos, Campstavning, Når bogstaver mødes
Supplerende grammatik: Gr@mmatikrytteren, opgaveskyen
Netportaler: Frilæsning.dk, Campstavning, EreolenGO.dk
Innovation, entreprenørskab og dannelse
I dansk arbejder vi på at udvikle elevernes innovative kompetencer. Vi arbejder hen mod, at eleverne på en kreativ måde udvikler på deres omverdensforståelse, deres handlekompetencer – og personligt tager stilling. Der stilles åbne opgaver, hvor eleverne får mulighed for selv at vælge egen arbejdsproces og løsningsmetode.
Dette kommer, afhængig af klassetrin, bl.a. til udtryk gennem drama, foldebøger, interviews, brochurer dialogisk læsning og ydermere vil eleverne blive inddraget i grammatikundervisningen. Derudover vil der være fokus på ture ud af huset med henblik på at åbne verdenen for eleven.
Tema: Læsetiltag
Emner:
Læsekontrakt, Faglig læsning, Læseforståelsesstrategier, IntoWords, Kursusforløb i flydende læsning
Tema: Litterære tekster
Emner:
Der arbejdes med et selvvalgt værk – både mundtligt og skriftligt
Tema: Forfatterskab
Emner:
Kim Fupz Aakeson
Tema: Genrekendskab
Emner:
Noveller, faglitteratur, film, lyrik, kunst, romaner, gys
Tema: Personkarakteristik
Emner:
Dynamisk og statisk
Tema: Miljø
Emner:
Fysisk og psykisk miljø
Tema: Komposition
Emner:
Rammefortælling og berettermodel
Tema: Virkemidler
Emner:
Billedsprog, symboler, besjæling og gentagelser
Tema: Fortællere og synsvinkler
Emner:
Jeg-fortæller, 3.persons fortæller, Den metafiktive fortæller, Synsvinkler
Tema: “Tema”
Emner:
Handler om og drejer sig om
Tema: Intertekstualitet
Emner:
Parodi og pastiche
Tema: Kortfilm
Emner:
Kortfilm som genre, Filmiske virkemidler
Tema: Grammatik
Emner:
Navneord, udsagnsord, tillægsord, de vilde vokaler, sammensatte ord, punktum, egennavne, stavelser, synonymer/antonymer, udsagnsled, grundled, dobbeltkonsonant
Tema: Projektlignende opgave/uge
Emner:
Problemformulering, informationssøgning, planche og fremlæggelse.