Samlede mål for læring
Læsning
Eleven kan læse og forholde sig til tekster i faglige og offentlige sammenhænge
Fremstilling
Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer
Fortolkning
Eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster
Kommunikation
Eleven kan kommunikere med bevidsthed om sprogets funktion i overskuelige formelle og sociale situationer
I 5.klasse er følgende materialer valgt som fælles udgangspunkt:
Fandango: grundbog, I-bog, arbejdsark
Fælles litteraturmateriale, som kan anvendes: Hungerbarnet, Krageungen, Silke, Kriminelle fortællinger, Læs med – tekstbog og grundbog, Nordlys for 5.
Grammatik: Grammtikkompendiuem til 5. klasse fra, Caleidos, Når bogstaver mødes, Campstavning
Supplerende grammtik: Gr@mmatikrytteren, Opgaveskyen
Netportaler: Frilæsning.dk, Campstavning, EreolenGO.dk
Innovation, entreprenørskab og dannelse
I dansk arbejder vi på at udvikle elevernes innovative kompetencer. Vi arbejder hen mod, at eleverne på en kreativ måde udvikler på deres omverdensforståelse, deres handlekompetencer – og personligt tager stilling. Der stilles åbne opgaver, hvor eleverne får mulighed for selv at vælge egen arbejdsproces og løsningsmetode.
Dette kommer, afhængig af klassetrin, bl.a. til udtryk gennem drama, foldebøger, interviews, brochurer dialogisk læsning og ydermere vil eleverne blive inddraget i grammatikundervisningen. Derudover vil der være fokus på ture ud af huset med henblik på at åbne verdenen for eleven.
Tema: Læsetiltag
Emner:
Læsekontrakt, Faglig læsning, Læseforståelsesstrategier, Læsekursus i flydende læsning
Tema: Litterære tekster
Emner:
Der arbejdes med to selvvalgte værker – både mundtligt og skriftligt
Tema: Forfatterskab
Emner:
Bent Haller
Tema: Genrekendskab
Emner:
Noveller, faglitteratur, film, kunst, romaner, krimi
Tema: Personkarakteristik
Emner:
Telling, showing
Tema: Miljø
Emner:
Realverden, Fantastisk verden
Tema: Komposition
Emner:
Forudgreb, tilbageblik, flashback, den røde tråd
Tema: Virkemidler
Emner:
Homonymer, medbetydninger, morfemer, sammensatte ord
Tema: Fortællere og synsvinkler
Emner:
Ydre- og indre syn, skiftende synsvinkler
Tema: “Tema”
Emner:
Handler om og drejer sig om
Tema: Intertekstualitet
Emner:
Citater, intertekst
Tema: Kortfilm
Emner:
Tegnefilm som genre, filmiske virkemidler
Tema: Grammatik
Emner:
Navneord, udsagnsord, tillægsord, sammensatte ord, stumme bogstaver, egennavne, stavelser, synonymer/antonymer, dobbeltkonsonant, henførende stedord, forkortelser, tegnsætning
Tema: Projektlignende opgave/uge
Emner:
Problemformulering, informationssøgning, power point, rapport og fremlæggelse.