Samlede mål for læring
Innovation, entreprenørskab og dannelse
I dansk arbejder vi på at udvikle elevernes innovative kompetencer. Vi arbejder hen mod, at eleverne på en kreativ måde udvikler på deres omverdensforståelse, deres handlekompetencer – og personligt tager stilling. Der stilles åbne opgaver, hvor eleverne får mulighed for selv at vælge egen arbejdsproces og løsningsmetode.
Dette kommer, afhængig af klassetrin, bl.a. til udtryk gennem drama, foldebøger, interviews, brochurer dialogisk læsning. Derudover vil der være fokus på ture ud af huset med henblik på at åbne verdenen for eleven.
Læsning
Mål for læring
Eleven kan læse og forholde sig til tekster i faglige og offentlige sammenhænge
Forløb
Læseforståelse: Ordsprog og talemåder
Faglig læsning: Instruerende tekster og fortællende tekster
Læsekursus med fokus på sikkerhed, hastighed og udtryksfuld oplæsning.
Litterære tekster: Der arbejdes med to selvvalgte værker – både mundtligt og skriftligt
Fremstilling
Mål for læring
Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer.
Forløb
Fiktion: Fortællende og lyriske tekster
Faglig skrivning: Instruerende tekster og informerende tekster
Skriftsprog: Tegnsætning, Stavning, Grammatik
Fortolkning
Mål for læring
Eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster.
Forløb
Genrer: Animationsfilm, Fantastiske fortællinger, Billedfortællinger eller tingseventyr
Forfatterskab: 1-2 selvvalgte forfatterforløb
Tema: 1-2 selvvalgte temaer
Kommunikation
Mål for læring
Eleven kan kommunikere med bevidsthed om sprogets funktion i overskuelige formelle og sociale situationer.
Forløb
Medier: Grundprincipper i kommunikation, Livet online og ansigtsløs kommunikation
Nordisk sprog: Viden om nordisk sprog, tekst og kultur
Projektlignende opgave/uge
Problemformulering, informationssøgning, power point, produkt, rapport og fremlæggelse.