Samlede mål for læring
Læsning
Eleven kan læse og forholde sig til tekster i faglige og offentlige sammenhænge
Fremstilling
Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer
Fortolkning
Eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster
Kommunikation
Eleven kan kommunikere med bevidsthed om sprogets funktion i overskuelige formelle og sociale situationer
I 6.klasse er følgende materialer valgt som muligt fælles udgangspunkt:
Fandango: grundbog, I-bog, arbejdsark
Fælles litteraturmaterialer, som kan anvendes: Heksefeber, Lotte og krigen, fantastiske fortællinger, klassiske fortællinger, Tokes maske, Nordlys, Nyere litteratur
Grammatik: Grammatikkompendium til 6. klasse fra Caleidos, Når bogstaver mødes
Supplerende grammtik: Gr@mmatikrytteren, opgavesskyen
Netportaler: frilæsning.dk, campstavning, EreolenGO.dk
Innovation, entreprenørskab og dannelse
I dansk arbejder vi på at udvikle elevernes innovative kompetencer. Vi arbejder hen mod, at eleverne på en kreativ måde udvikler på deres omverdensforståelse, deres handlekompetencer – og personligt tager stilling. Der stilles åbne opgaver, hvor eleverne får mulighed for selv at vælge egen arbejdsproces og løsningsmetode.
Dette kommer, afhængig af klassetrin, bl.a. til udtryk gennem drama, foldebøger, interviews, brochurer dialogisk læsning og ydermere vil eleverne blive inddraget i grammatikundervisningen. Derudover vil der være fokus på ture ud af huset med henblik på at åbne verdenen for eleven.
Tema: Læsetiltag
Emner:
Læsekontrakt, Læsescrap/genrehjul, Faglig læsning, Læseforståelsesstrategier, Læsekursus i flydende læsning
Tema: Litterære tekster
Emner:
Der arbejdes med to selvvalgte værker – både mundtligt og skriftligt
Tema: Forfatterskab
Emner:
Cecilie Eken
Tema: Genrekendskab
Emner:
Noveller, faglitteratur, film, rap, kunst, romaner, essay, fantastiske fortællinger og fantasy, grafisk roman
Tema: Personkarakteristik
Emner:
Typer, individer
Tema: Miljø
Emner:
Indblik i nationalromantikken i form af skrevne tekster (digte, essay og rap), fotos, musik, film og musikvideo
Tema: Komposition
Emner:
Kronologisk/berettermodel, parallelhistorier, rammefortælling
Tema: Virkemidler
Emner:
Dialog, direkte tale, indirekte tale, indre monolog, tanke referat
Tema: Fortællere og synsvinkler
Emner:
Scenisk og panoramisk fremstilling
Tema: “Tema”
Emner:
Handler om og drejer sig om, Motiv og tema
Tema: Intertekstualitet
Emner:
Motiver, parodi, pastiche, citater
Tema: Film
Emner:
Filmiske virkemidler
Tema: Grammatik
Emner:
Navneord, udsagnsord, tillægsord, sammensatte ord, egennavne, stavelser, stumme bogstaver, synonymer/antonymer, dobbeltkonsonant, biord, hoved- og ledsætning, forkortelser, talord, tegnsætning, anvende afsnit, sætte tegn, korrekt sætningsopbygning
Tema: Projektlignende opgave/uge
Emner:
Naturfagsmarathon