Innovation, entreprenørskab og dannelse
I de forløb, hvor det i de didaktiske overvejelser giver mening, arbejdes der på elevernes udvikling af innovationskompetence. Udgangspunktet heri er de fire dimensioner: Handling, Kreativitet, Omverdensforståelse og Personlig indstilling.
Et eksempel kunne være at arbejde med podcast. I dette arbejde er der mulighed for at tilgodese de fire dimensioner på flg. måde:
Handling:
Tage initiativ til at lave interviews med folk med anden baggrund med henblik på at bruge dette i elevernes egne podcasts. Desuden stiller det også krav til samarbejde i forbindelse med gruppearbejde omkring udarbejdelse af podcasts.
Kreativitet:
Udarbejdelse af egne podcasts ud fra egne idéer og initiativ. Der arbejdes digitalt med stemmer, lyd, effekter, baggrundsmusik og andre virkemidler.
Omverdensforståelse:
Gennem udarbejdelse af podcasts og i mødet med andre mennesker får eleverne en forståelse for omverdenen, forskellige kulturer og værdier.
Personlig indstilling:
Igennem arbejdet med podcasts bliver eleverne udfordret på deres subjektive indstilling. De bliver tvunget til at være selektive, hvad angår indhold og samarbejdspartnere. Ved nogle podcasts kan det udfordre eleverne på at være personlige og tage stilling til, om de er parate til at ”udlevere” sig selv ved at fortælle personlige oplevelser.
Planen er, at man på hver årgang planlægger mindst ét fælles forløb, hvor der arbejdes innovativt og med de fire dimensioner. Derudover vil man altid forsøge at tilgodese og implementere tankerne i de fire dimensioner i sin undervisning.
Tema: Informationsmedier
Mål for læring
Eleven har viden om argumentations- og informationsformer
Eleven kan layoute tekster, så det fremmer kommunikationen
Emner
- Kendskab til avisens genrer og analyse af disse
- Layout
- Kildekritik
Tema: Det overnaturlige
Mål for læring
Eleven kan vurdere tekstens sproglige virkemidler
Eleven kan sætte tekster i relation til mulige fremtidsperspektiver
Emner
Science Fiction, fantasy og gys gennem tekster og andre udtryksformer.
Tema: Skæbne
Mål for læring
Eleven kan reflekteret indleve sig i tekstens univers som grundlag for fortolkning
Eleven kan fremstille sammenhængende tekster i forskellige genrer og stilarter
Eleven kan gennemføre en målrettet analyse af en tekst
Eleven kan foretage flertydige fortolkninger
Eleven kan tilrettelægge proces fra idé til færdigt produkt
Emner
Tekster og andre udtryksformer, der handler om forskellige livsvilkår, erindringer og skæbnetro.
Tema: Skriftsprog
Mål for læring
Eleven kan sætte tekster i perspektiv til litterær og kulturel tradition og udvikling gennem litteraturhistorisk læsning og dansk litteraturs kanon.
Emner
- Arbejde med forskellige skriftlige udtryksformer
- Genreskrivning
- Sprog og sprogbrug herunder grammatik – forståelse for det danske sprog ned i detaljen omkring stavning og tegnsætning
- Sætningsanalyse, syntaks og korrektur