Innovation, entreprenørskab og dannelse
I de forløb, hvor det i de didaktiske overvejelser giver mening, arbejdes der på elevernes udvikling af innovationskompetence. Udgangspunktet heri er de fire dimensioner: Handling, Kreativitet, Omverdensforståelse og Personlig indstilling.
Et eksempel kunne være at arbejde med podcast. I dette arbejde er der mulighed for at tilgodese de fire dimensioner på flg. måde:
Handling:
Tage initiativ til at lave interviews med folk med anden baggrund med henblik på at bruge dette i elevernes egne podcasts. Desuden stiller det også krav til samarbejde i forbindelse med gruppearbejde omkring udarbejdelse af podcasts.
Kreativitet:
Udarbejdelse af egne podcasts ud fra egne idéer og initiativ. Der arbejdes digitalt med stemmer, lyd, effekter, baggrundsmusik og andre virkemidler.
Omverdensforståelse:
Gennem udarbejdelse af podcasts og i mødet med andre mennesker får eleverne en forståelse for omverdenen, forskellige kulturer og værdier.
Personlig indstilling:
Igennem arbejdet med podcasts bliver eleverne udfordret på deres subjektive indstilling. De bliver tvunget til at være selektive, hvad angår indhold og samarbejdspartnere. Ved nogle podcasts kan det udfordre eleverne på at være personlige og tage stilling til, om de er parate til at ”udlevere” sig selv ved at fortælle personlige oplevelser.
Planen er, at man på hver årgang planlægger mindst ét fælles forløb, hvor der arbejdes innovativt og med de fire dimensioner. Derudover vil man altid forsøge at tilgodese og implementere tankerne i de fire dimensioner i sin undervisning.
Tema: Identitet
Mål for læring
Sprogforståelse: Eleven kan vurdere tekstens sproglige virkemidler. Eleven har viden om sproglige virkemidler.
Tekstforståelse: Eleven kan forstå komplekse tekster. Eleven har viden om metoder til vurdering af teksters formål og perspektiv.
Emner
Skrevne og multimodale tekster om identitet
Tema: Avisens genrer
Mål for læring
Fremstilling:
- Eleven kan udarbejde opinions- og ekspressive tekster.
- Eleven har viden om argumenterende og reflekterende fremstillingsformer.
Respons
- Eleven kan respondere på sproglig stil.
- Eleven har viden om sproglig stil.
- Eleven kan respondere på forholdet mellem produktion og genre.
- Eleven har viden om genretræk.
Præsentation og evaluering
- Eleven kan layoute tekster, så det fremmer kommunikationen.
- Eleven har viden om formidlingsformer.
Emner
- Avisens genrer – informations- og opinionsgenrer
- Kommunikationsanalyse
- Layout
- Kilder
- Egen produktion af artikler m.m.
Tema: Middelalder
Mål for læring
Sprogforståelse: Eleven kan vurdere betydningen af ord og begreber i relation til tekstens oprindelse. Eleven har viden om sociolekter og formelt sprog. Eleven kan anvende ord og udtryks betydning til at forstå komplekse tekster.
Sammenhæng: Eleven kan sætte tekster ind i sammenhæng. Eleven har viden om sammenhæng mellem tekst og kontekst.
Perspektivering: Eleven kan sætte teksten i relation til aktuelle problemstillinger. Eleven har viden om metoder til at sætte tekster i relation til aktuelle problemstillinger. Eleven kan sætte tekster i perspektiv til litterær og kulturel tradition og udvikling gennem litteraturhistorisk læsning og Dansk litteraturs kanon. Eleven har viden om kulturelle og litterære perioder og Dansk litteraturs kanon.
Emner
- Folkeeventyr og folkeviser
- Kendetegn for perioden
Tema: Essay
Mål for læring
Finde tekst: Eleven kan kildekritisk vurdere bruger- og ekspertproduceret indhold. Eleven har viden om afsenderforhold og genrer på internettet.
Forberedelse: Eleven kan vurdere tekstens afsender og målgruppe. Eleven har viden om afsenderforhold og målgruppe. Eleven kan skaffe sig overblik over multimodale teksters opbygning. Eleven har viden om genretræk og multimodalitet.
Sprogforståelse: Eleven kan vurdere tekstens sproglige virkemidler. Eleven har viden om sproglige virkemidler. Eleven kan vurdere betydningen af ord og begreber i relation til tekstens oprindelse. Eleven har viden om sociolekter og formelt sprog.
Sammenhæng: Eleven kan sætte tekster ind i sammenhæng. Eleven har viden om sammenhæng mellem tekst og kontekst.
Emner
- Genrekendskab
- Læsning og analyse af div. essays
- Evt. egenproduktion af essay
Tema: Ungdom og relationer
Mål for læring
Oplevelse og indlevelse: Eleven kan reflekteret indleve sig i tekstens univers som grundlag for fortolkning. Eleven har viden om fortolkningsorienterede læsestrategier
Undersøgelse: Eleven kan undersøge samspillet mellem genre, sprog, indhold og virkelighed. Eleven har viden om genrer, sprog, symbolik, forfatter, værk og fortæller. Eleven kan undersøge teksters flertydighed. Eleven har viden om fortællerpålidelighed og betydningslag i teksten.
Fortolkning: Eleven kan fortolke egne og andres fremstillinger af identitet i tekster. Eleven har viden om identitetsfremstillinger.
Vurdering: Eleven kan diskutere forskellige fortolkninger af en tekst. Eleven har viden om forskellige læserpositioner.
Perspektivering: Eleven kan sætte tekster i relation til mulige fremtidsperspektiver. Eleven har viden om metoder til at sætte tekster i relation til mulige fremtidsperspektiver.
Emner
Skrevne og multimodale tekster om emnet.