Samlede mål for læring
Mundtlig kommunikation
Eleven kan forstå hovedindhold og nogle detaljer i tekster talt i et autentisk tempo.
Eleven kan deltage aktivt i en uforberedt samtale med flere deltagere.
Eleven har viden om gambitter til emneskift og til at tage og fastholde ordet.
Eleven kan give detaljerede fremstillinger af fakta og synspunkter med argumenter for og imod,
Eleven har viden om indsamling, omskrivning og vurdering af informationer fra forskellige kilder.
Eleven kan præsentere og diskutere aktuelle nyheder fra engelsksprogede kilder.
Eleven har viden om engelsksprogede medier.
Skriftlig kommunikation
Eleven kan forstå og skrive ord og udtryk samt tekster om hverdagsemner på engelsk
Kultur og samfund
Eleven kan sammenligne børns hverdag i engelsksprogede lande med egen hverdag.
Eleven skal have viden om kultur- og samfundselementer i lande med en tilknytning til engelsk talende lande.
Vedr. temaer og emner nedenfor:
Der arbejdes med mindst 4 af de 5 angivne temaer – eksempelvis med de foreslåede emner.
Innovation, entreprenørskab og dannelse
I engelsk arbejder vi på alle klassetrin på at udvikle elevernes innovationskompetencer. Vi arbejder hen mod, at eleverne på en kreativ måde udvikler på deres omverdensforståelse, deres handlekompetencer, samt personligt tager stilling. Dette kan bl.a. komme til udtryk gennem drama, foldebøger og interviews, samt at eleverne arbejder med og forholder sig til engelskfagets aspekter.
Tema: Identity
Emner:
Who am I?
Who are we?
Teenage life
People with a special identity
Tema: The World around us
Emner:
Current events
Different situations in the world
Tema: Foreign Cultures
Emner:
What is culture?
Clash of cultures
Former British colonies
Travel
Tema: Human Rights
Emner:
What are my rights?
Teenage rights
Slavery around the world
Tema: Conflicts
Emner:
What is a conflict?
Terrorism
Conflict management