Innovation, entreprenørskab og dannelse
I flere af matematikkens fagområder indgår de fire dimensioner fra innovation som en naturlig del af arbejdet med problemløsning. Dimensionerne Handling, Kreativitet, Omverdensforståelse og Personlig indstilling er vigtige elementer i at gøre matematikken anvendelig og virkelighedsnær.
Som eksempel kan det praktiske og kreative arbejde med geometriske figurer fremhæves som en del af arbejdet med alle 4 dimensioner. Det er givtigt at genkende geometri fra hverdagen og forstå sammenhængen til det praksisnære. Hvorfor har mælkekartoner netop deres form, og hvorfor er det praktisk? Kan vi forestille os et endnu bedre design?
Tema: Cifrene 0-9
Mål for læring
- Se og genkende taltegnene 0-9 digitalt samt i typograferet og håndskrevet tekst
- Kunne genkende og læse tallene 0-9
- Kunne placere tallene 0-9 i rigtig rækkefølge
- Kunne forme tallene, så de kan genkendes
- Kunne knytte tallene 0-9 til et antal genstande
Emner
Talgenkendelse
Talskrivning
Tema: Sortering
Mål for læring
- Kende og bruge begreberne ens og forskellig
- Kunne se forskellen mellem adskilte grupper og undergrupper
- Opleve, at der ofte kan sorteres på flere måder
- Kunne beskrive simple sorteringskriterier
- Beskrive det element i en udvalgt mængde, som skal tælles
- Anvende simple søjle diagrammer til præsentation af antal
Emner
Sortering i bunker i farver, former
Tema: Tal og tælling
Mål for læring
- Placere tallene efter orden fra 0-9
- Kende til starttallet 0
- Erkende at afstanden mellem tallene er 1
- Kunne vurdere om der er lige mange eller flere/færre ved sammenligning mellem to mængder
- Kunne sætte tal på et antal fra 1-9
- Kunne tælle ”usynlige” størrelser som skridt, klap, osv.
- Vide at det sidste tal i tælling er det samlede antal
- Kunne skønne og se et antal fornuftigt
Emner
Tal i anvendelse
Tema: Figurer og mønstre
Mål for læring
- Kunne adskille figurer opbygget af rette linjer fra figurer med krumme linjer, fx trekanten og cirklen
- Kende forskellen mellem trekanter, firkanter og femkanter, som fx antallet af hjørner
- Have opnået erfaring med begreberne ens og forskellig, fx at figurer kan være ens i størrelse, men forskellig i form
- Kende til, at figurer kan være ens i størrelse og form, men være hinandens spejlbillede
- Kende til fænomenet symmetriakse
- Kende til, at et mønster indeholder en grundfigur, som gentages
Emner
Figurer i forskellige former med mange kanter
Spejlinger
Tema: Antal og talkort
Mål for læring
- Kende ordene for tallene 0-20, herunder kunne tælle til 20
- Kunne identificeretallene fra 0-20
- Kunne placere tallene fra 0-20 i rigtig orden
- Kunne bundte fx 13 i en tier og tre enere – og omvendt kunne anvende en bunke med en tier og et antal enere til at danne et tocifret tal mellem 10 og 20
Emner
Talgenkendelse
Talskrivning
Positionssystemnet
Tema: Rummelige former
Mål for læring
- Skaffe sig erfaringer med rumlige figurer ved at bygge med kuber
- Opleve, at størrelsen af rumlige figurer er knyttet til, hvor mange kuber figuren kan rumme
- Kunne forstille sig det, man ikke kan se ved tegning af simple rumlige figurer
Emner
Rummelighed og antalsbestemmelse
Tema: Regn med tallene
Mål for læring
- Kunne foretage løbende tælling fra en angivet mængde
- Se og indse forskellige enkle, additive regneprocesser
- Kende til tal før og efter et angivet tal på tallinjen fra 0-20
- Få begyndende indsigt i, at et helt tal kan beskrives ved addition af to mindre hele tal, fx 7 kan beskrives som 3 + 4
- Kunne omsætte et regnestykke til en hverdagssituation og omvendt
Emner
Addition
Tema: Position, retning og relation
Mål for læring
- Kunne bruge højre og venstre ved retningsangivelse
- Kunne beskrive placering af genstande i forhold i forhold til hinanden
- Kunne sammenligne genstandenes vægt og længder relativt
Emner
Retningsforståelse og størrelsessammenligninger
Tema: Tal på tal
Mål for læring
- Kende til de mønter der indgår i handlen i Danmark
- Kunne tælle eller adderer værdien af et mindre antal mønter
- Kende og anvende plustegnet for addition
- Kende til fænomenet ”gode venner til et tal”, fx at gode venner til 4 er 1+3 og 2+2
- Kende den kommutative lov, at a+b er det samme som b+a
Emner
Penge
Optælling
Kommutative lov
Tema: Måling
Mål for læring
- Anvende linealen til måling og tegning
- Kende til aflæsning af klokken i hele og halve timer
- Anvende standardenheder til beskrivelse af genstandes vægt og længder
- Måle tid
Emner
Længder
Vægt
Tid