Innovation, entreprenørskab og dannelse
I flere af matematikkens fagområder indgår de fire dimensioner fra innovation som en naturlig del af arbejdet med problemløsning. Dimensionerne Handling, Kreativitet, Omverdensforståelse og Personlig indstilling er vigtige elementer i at gøre matematikken anvendelig og virkelighedsnær.
Som eksempel kan det praktiske og kreative arbejde med geometriske figurer fremhæves som en del af arbejdet med alle 4 dimensioner. Det er givtigt at genkende geometri fra hverdagen og forstå sammenhængen til det praksisnære. Hvorfor har mælkekartoner netop deres form, og hvorfor er det praktisk? Kan vi forestille os et endnu bedre design?
Tema: Tal og tælling
Mål for læring
- Kan tælle til 10 med sikkerhed
- Kan afgøre, hvad der kendetegner det, de tæller
- Ved, at antallet af noget, er det sidste tal i en tælling
- Kan identificere tallene fra 1-10
- Kan anvende fagordene ”flere” og ”flest”, når de sammenligner antal elementer i to mængder
- Kan anvende fagordene ”færre” og ”færrest”, når de sammenligner antal elementer i to mængder
- Kan anvende den faglige vending ”lige mange”, når de sammenligner antal elementer i to mængder
- Ved, at størrelsen på ting ikke har indflydelse på antallet
- Kan identificere tallene fra 1-20
- Kan placere tallene fra 1 til 20 i korrekt rækkefølge
- Kan tage stilling til tal før og efter et tal i intervallet 1-20
- Kan beskrive antal op til 20 med tal
Emner
Hvor mange er der
Tæl ting
Tæl ting fra tasken/klassen
Tæl Kuber og billeder
Er der lige mange
Mængder
Tegn flere
Tegn færre
Tegn lige mange
Hvor skal tallet stå
Tallinje med start i 0
10´ere
10´er bunker
Danne tal af 10´ere og 1´ere
Tælle – finde tal på taltavlen
Udfylde taltavler
Sætte i rækkefølge
Hvad koster den?
Hvor mange penge
Tegn mønter
Hvordan viser du hvor mange der er?
Hvor mange kan ”hvad”?
Tælle registrere
Kryds-mængdesøjler
Hvor mange gør hvad?
Tælle-øve/registrere fra komplekst billede
Søjlediagram lodret
Søjlediagram vandret
Aflæsning af søjle
Tal der mangler
Mønter og diagrammer
Hvor mange er der i alt?
Fra to bunker til én
Fra tællebunke til tal
Plus-pyramider
Addendkombinationer med samme facit
Hvor mange er der nu?
Regning med talbokse
Vis plus på 10ér stang
Puslespilsplus
Plus med lommeregner
Hvordan får du 10 i alt?
10ér venner med bolde i spand
10ér venner med vægtstang
Læg point sammen
+ mange ens med tabeller
Hvad koster det?
Køb for bestemte beløb
Hvor mange var i bussen?
Før og efter stoppested
Læg sammen på tallinjen
Læg sammen på taltavlen
Tema: Figurer og retning – Hvor mange kanter?
Mål for læring
- Skelne mellem figurer der er ”kantede og ikke- kantede”
- Benævne figurer ud fra antallet af kanter
- Genkende og konstruere figur med et bestemt antal kanter
- Skelne mellem trekanter, fikanter og femkanter
- Gengive en figur korrekt
- Anvende retningsord som højre og venstre til at angive retning
- Anvende placeringsord til at beskrive positionen for genstande
Emner
Er det symmetrisk?
Sæt spejlet
Hvad er symmetri?
Tegn symmetriakser
Tegn figuren færdig
Spejl og farv
Hvor mange kanter?
Tæl figurer
Tæl kanter
Farv forskellige kanter
Farv mønster
Hvilken vej skal vi?
Den korteste vej
Venstre og højre
Mønster og vej på taltavlen
Tema: Tal i system
Mål for læring
- Kan placere vilkårlige tal fra 0 til 50 i den rigtige rækkefølge
- Kan placere et manglende tal på en tallinje fra 0 til 50
- Kan genkende, skrive og læse tallene fra 0 til 50
- Ved at 0 er starten på en tallinje
- Kan genkalde sig tal som kommer før og efter vilkårlige tal mellem 0 og 50
- Kan anvende en taltavle
- Kan dele et tal mellem 10 og 50 op i tiere og enere
- Kan identificere antallet af tiere og enere i et tal mellem 10 og 50
- Kan anvende ”bundtningen” af et antal genstande i tiere og enere til at identificere tallet
- Kan anvende veksling af enkroner til tikroner til at identificere et beløb
- Kan tælle systematisk og ordne antalsbestemmelser i tabeller
- Kan præsentere antalsbestemmelser i enkle søjlediagrammer
- Kan læse og tolke enkle søjlediagrammer
Emner
Er rækkefølgen rigtig?
Sæt bøger i nummerorden
Sorterer fra forkert til rigtig orden
Hvilke numre kan bøgerne have?
Tallinjer-aflæsning
Tal der mangler på tallinje
Tal før og tal efter
Tal der mangler på taltavle
Hvor mange penge i alt?
Tegn mønter
Tiere og enere
Ordne i 10ér bunker og enere
Veksle enere til tiere for hurtigere at kunne bestemme og sige et tal
Hvor mange penge?
Hvor mange tiere og enere?
Hvordan viser du hvor mange der er?
Tegne talmængde med farve i kvadratnet
Aflæse talmængder ud af kvadratnet
Hvor mange er der ialt?
Knapper med værdi – tal-akkumulering!
Tema: Plus
Mål for læring
- Kan anvende ord for additive processer
- Kan gennemføre enkle beregninger knyttet til sammenlægningssituationen a + b =
- Kan anvende fortsat tælling som en forløber på en additionsproces
- Kan ”kløve” tal mellem 1 og 20 til addition af to tal (”gode venner til ….)
- Kan gennemføre addition med flere addender
- Kan anvende lighedstegnet
- Kan gennemføre en addition som forandringsproces over tid inden for tallene 0-20 (a + b = _)
- Kan oversætte den additive situation i virkeligheden til symbolsprog og omvendt
- Kan anvende regnepinden til beregning
- Kan anvende tallinjen til at skitsere en addition
- Kan anvende den tomme tallinje som notatredskab i enkle additive beregninger
- Kan gennemføre en addition med tilbageregning (a + _ = b)
- Ved at tilbageregning kan opfattes som en situation, hvor to mængder sammenlignes, og man skal finde forskellen
- Kan oversætte denne additive situation i virkeligheden til symbolsprog og omvendt
- Kan anvende regnepinden til beregning
- Kan anvende tallinjen til at skitsere denne additive situation
- Kan anvende den tomme tallinje som notatredskab i denne additive situation
Emner
Hvor mange er der nu?
Hvor mange stod på bussen?
Tema: Tal
Mål for læring
- Kan gengive tal fra 0 til 100
- Læse tal fra 0 til 100
- Placere talkort fra 0 til 100 i rigtig rækkefølge
- Placere og bestemme tal på tallinjen fra 0 til 100
- Angive tal som kommer før og efter et vilkårligt tal fra 1 og 100
- Veksle enere til tiere med penge
- Bestemme et beløbs størrelse ud fra bundtning af tiere og enere
- Bestemme et tal mellem 10 og 100 ud fra forskellige repræsentationer af enere og tiere
Emner
Er rækkefølgen rigtig?
Hvor mange penge?
Tema: Mønstre og tegning
Mål for læring
- Bestemme samt beskrive lige og ulige tal
- Finde gentagelsen i enkle mønstre
- Tegne og farve enkle mønstre
- Gengive mønstre fra lille udgave til stor udgave
- Undersøge og beskrive enkle talmønstre
- Gengive mønstre fra hverdagen
- Tegne plane figurer, der gengiver enkle træk fra hverdagen
- Beskrive hvordan objekter er placeret i forhold til hinanden
Emner
Hvad er mønsteret?
Dørnumre
Billetnumre
Talmønster med konstant addend
Fortsæt et mønster
Farv talmønster på taltavle
Farvemønstre
Gør mønstre færdige på forskellige figurtavler
Kan det tegnes?
Farvemønstre med mursten
Døre og vinduer
Fugleperspektiv/kort
Tema: Minus
Mål for læring
- Beskrive en hverdagssituation, som omhandler en reduktion af et antal over tid
- Genkende en subtraktion i enkle kontekstuelle sammenhænge
- Foretage en subtraktion i talområdet fra 0 til 20
- Foretage enkle regneoperationer inden for subtraktion dels ved hovedregning og dels ved forskellige former for notation
- Anvende såvel addition som subtraktion til bestemmelse af en forandring
- Anvende tallinjen og evt. andre hjælpemidler til at foretage subtraktion
- Identificere hverdagsord som knytter sig til subtraktion
- Sammenligne to mængder og beregne forskellen i antal
- Beregne enkle forskelle mellem priser og forskelle mellem vægt
- Anvende tallinjen til subtraktion
- Anvende den tomme tallinje til subtraktion
Emner
Hvor mange penge er der tilbage?
Før og efter bussen stopper!
Minus med regnepind
Hvor mange er ikke farvet
Hvor mange penge mangler du?
Du har / du mangler
Hvor meget er der spist
Plus og minus på tallinje med hop!
Hvad er forskellen?
Priser/penge
Alder
Minus med 1´ere og 10ére
Minuskombinationer med samme resultat!
Tælle/regne point
Tema: Måling
Mål for læring
- Kender til centimeter som måleenhed for længde
- Kan beskrive længde gennem måling
- Kan anvende målebånd til at måle rundt om genstande
- Kender til omkreds knyttet til plane figurer
- Kender til måleenheder for vægt
- Kan beskrive vægt
- Kan anslå vægt
- Kan ugens dage
- Kender til månedernes navne og antallet af dage i månederne
- Kan placere datoer i kalenderen
- Kan genkende ordenstallene
- Kan gengive et analogt ur
- Kan placere urets visere når klokken er hel
- Ved at døgnet har 24 timer
- Kan afgøre om klokkeslettet er om dagen eller om natten
Emner
Hvor langt?
Mål dig selv
Mål ting
Mål længder i bog
Samlet længde
Mål rundt om/omkreds
Hvad vejer det?
Gram og kilo
Aflæsning af analog vægt
Hvad er tungest
Hvad vejer frugten/sække
Hvornår er der gået et år?
Dage i månederne
Årstidernes måneder
Månedernes numre
Datoer
Ugedage
Dage mellem datoer
Hvad er klokken?
Aflæs viserne
Tegn visere til tidspunkt
Skriv hvad klokken er
Hvor mange timer er der gået