Innovation, entreprenørskab og dannelse
I flere af matematikkens fagområder indgår de fire dimensioner fra innovation som en naturlig del af arbejdet med problemløsning. Dimensionerne Handling, Kreativitet, Omverdensforståelse og Personlig indstilling er vigtige elementer i at gøre matematikken anvendelig og virkelighedsnær.
Som eksempel kan det praktiske og kreative arbejde med geometriske figurer fremhæves som en del af arbejdet med alle 4 dimensioner. Det er givtigt at genkende geometri fra hverdagen og forstå sammenhængen til det praksisnære. Hvorfor har mælkekartoner netop deres form, og hvorfor er det praktisk? Kan vi forestille os et endnu bedre design?
1: Matematiske kompetencer
SAMLEDE MÅL FOR LÆRING:
Eleven kan handle med dømmekraft i komplekse situationer med matematik
Tema: Problembehandling
Emner:
Eleven kan afgrænse og præcisere matematiske problemer
Eleven har viden om faglige sammenhænge inden for matematiske fagområder
Tema: Modellering
Emner:
Eleven kan vurdere egne og andres modelleringsprocesser
Eleven har viden om hele modelleringsprocesser
Tema: Ræsonnement og tankegang
Emner:
Eleven kan skelne mellem matematiske beviser og andre matematiske former for ræsonnementer
Eleven har viden karakteristika ved matematisk bevisførelse
Tema: Repræsentation og symbolbehandling
Emner:
Eleven kan opstille og omskrive udtryk med variable, herunder med digitale værktøjer
Eleven har viden om sammenhængen mellem udtryk med variable og andre repræsentationer
Tema: Kommunikation
Emner:
Eleven kan fortolke andres skriftlige og visuelle matematiske kommunikation
Eleven har viden om karakteristika ved skriftlig og visuel matematisk kommunikation
Tema: Hjælpemidler
Emner:
Eleven kan vælge og vurdere digitale hjælpemidler til samme matematiske situation
Eleven har viden om muligheder og begrænsninger ved forskellige digitale hjælpemidler
2: Tal og algebra
SAMLEDE MÅL FOR LÆRING:
Eleven kan anvende reelle tal og algebraiske udtryk i matematiske undersøgelser
Tema: Tal
Emner:
Eleven kan vælge passende grad af præcision i anvendelsen af reelle tal
Eleven har viden om graden af præcision i afrundede reelle tal
Tema: Regnestrategier
Emner:
Eleven kan anvende beregninger inden for reelle tal med passende grader af præcision, herunder med digitale værktøjer
Eleven har viden om graden af præcision i forskellige typer beregninger med reelle tal, herunder beregninger med procent
Tema: Ligninger
Emner:
Eleven kan vælge metode til løsning af ligninger, uligheder og enkle ligningssystemer
Eleven har viden om metoder til løsning af ligninger, uligheder og enkle ligningssystemer, herunder med digitale værktøjer
Tema: Formler og algebraiske udtryk
Emner:
Eleven kan anvende ikke-kendte formler og algebraiske udtryk
Eleven har viden om karakteristika ved matematiske formler og algebraiske udtryk
Tema: Funktioner
Emner:
Eleven kan anvende enkle eksponentialfunktioner herunder med digitale værktøjer
Eleven har viden om enkle eksponentialfunktioner
3: Geometri og måling
SAMLEDE MÅL FOR LÆRING:
Eleven kan undersøge anvendelser af geometriske sammenhænge og måling i omverdenen
Tema: Geometriske egenskaber og sammenhænge
Emner:
Eleven kan undersøge anvendelser og egenskaber ved geometriske figurer i omverdenen
Eleven har viden om geometriske figurers anvendelse i omverdenen
Tema: Geometrisk tegning
Emner:
Eleven kan vurdere skitser og præcise tegninger
Eleven har viden om skitsers og præcise tegningers anvendelser i omverdenen
Tema: Placeringer og flytninger
Emner:
Eleven kan beskrive placering og bevægelse i omverdenen
Eleven har viden om metoder til beskrivelse og analyse af bevægelse i omverdenen
Tema: Måling
Emner:
Eleven kan vurdere usikkerhed i enkle målinger og beregninger af mål i omverdenen
Eleven har viden om anvendelser af målinger i omverdenen herunder med digitale værktøjer
4: Statistik og sandsynlighed
SAMLEDE MÅL FOR LÆRING:
Eleven kan vurdere anvendelser af statistik og sandsynlighed
Tema: Statistik
Emner:
Eleven kan kritisk vurdere mediers anvendelse af statistik
Eleven har viden om statistiks muligheder og begrænsninger som beskrivelsesmiddel og beslutningsgrundlag
Tema: Sandsynlighed
Emner:
Eleven kan vurdere anvendelser af sandsynlighed i omverdenen
Eleven har viden om anvendelse af sandsynlighed i omverdenen