Innovation, entreprenørskab og dannelse
I flere af matematikkens fagområder indgår de fire dimensioner fra innovation som en naturlig del af arbejdet med problemløsning. Dimensionerne Handling, Kreativitet, Omverdensforståelse og Personlig indstilling er vigtige elementer i at gøre matematikken anvendelig og virkelighedsnær.
Som eksempel kan det praktiske og kreative arbejde med geometriske figurer fremhæves som en del af arbejdet med alle 4 dimensioner. Det er givtigt at genkende geometri fra hverdagen og forstå sammenhængen til det praksisnære. Hvorfor har mælkekartoner netop deres form, og hvorfor er det praktisk? Kan vi forestille os et endnu bedre design?
Tema: Tal til 1000
Mål for læring
- Identificere tal mellem 0 og 10000
- Bestemme et tal fra 0 og 10000
- Bestemme rækkefølgen af tal fra 0 til 10000
- Afrunde et tal til nærmeste 10´er
- Foretage simple overslag ved handel
Emner
Antal
Afrunding
Angive rækkefølgen af tal
Tema: Plus
Mål for læring
- Anvende den kommutative lov
- Kløve tal til plusstykker
- Anvende hovedregning
- Anvende addition til beregninger i hverdagssituationer
- Anvende positionssystemet til additive regneprocesser
- Vurdere hensigtsmæssige regnestrategier
- Udvikle personlige hensigtsmæssige metoder til addition
Emner
Addition
Tema: Minus
Mål for læring
- Anvende den tomme tallinje til enkle subtraktive regneprocesser
- Anvende kløvning i enere og tiere ved subtraktion
- Anvende subtraktion til beregninger i hverdagssituationer
- Anvende positionssystemet til subtraktive regneprocesser
- Anvende subtraktion som omhandler problemstillingen: ”Hvor mange er tilbage ?”
- Vurdere hensigtsmæssige regnestrategier ved subtraktion
- Udvikle personlige hensigtsmæssige metoder til subtraktion
- Operere med addition og subtraktion som modsatte regningsarter
- Anvende subtraktion ved en mangel -og forskelssituation
- Gengive og beskrive hverdagssituationer, hvori der undgår subtraktive regneprocesser
Emner
Subtraktion
Tema: Regn med tallene
Mål for læring
- Genkende en multiplikationsproces som fortløbende addition
- Skelne mellem forskellige multiplikative situationer
- Gange med etcifrede tal fra 1 til 6
- Opdele en given mængde i lige store mængder som fortløbende subtraktion
- Anvende hensigtsmæssige metoder til addition og subtraktion af tal mellem 10 og 1000
- Anvende flere repræsentationsformer til at illustrere en addition og
- Subtraktionsproces herunder anvendelse af tallinje
- Omsætte en problemstilling fra hverdagen til en subtraktion eller en
- Additionsproces
- Operere med flere tal som adderes/subtraheres
- Anvende digitale værktøjer som fx lommeregner til beregning af større tal
- Visualisere fortsættelsen af et enkelt figur- og talmønster
- Forudsige fortsættelsen af enkle figur- og talmønster
- Redegøre for systemet i figur- talmønstre
Emner
Hovedvægt på multiplikation
Addition og subtraktion med tal fra 1-10.000
Tema: Spejling og figurer
Mål for læring
- Identificere en symmetrisk figur og tegning
- Angive symmetriakser
- Udføre enkle spejlinger
- Redegøre for egenskaber ved enkle trekanter og firkanter
- Opdele og undersøge polygoner som sammensætning af enkle trekanter og firkanter
Emner
Ad hoc
Tema: Tegning
Mål for læring
- Konstruere enkle geometriske figurer ud fra skitse og målangivelse
- Udvælge træk fra foto af genstande og gengive dem ”så de ligner”
- Anvende GeoGebra til konstruktion
- Anvende kvadrater til at beskrive enkle rektangulære arealer
- Måle og beregne omkreds af en figur
- Redegøre for brugen af betegnelsen areal, kvadratcentimeter og symbolet cm2
Emner
Tegnemåder som skitse og isometrisk tegning
Tema: Data og chance
Mål for læring
- Lave en systematisk optælling ved en statistisk undersøgelse
- Kan løse en problemstilling gennem en statistisk undersøgelse
- Finde relevante data ud fra tekst og præsentere dem grafisk
- Aflæse forskellige diagrammer og enkle grafer
Emner
Sortering, optælling og diagrammer
Vurdering af chance
Tema: Måling
Mål for læring
- Beskrive en længde ved at inddrage flere enheder som både centimeter og millimeter
- Omsætte en størrelse i meter og centimeter til en størrelse i meter og omvendt
- Omsætte en størrelse i centimeter og millimeter til en størrelse i millimeter og omvendt
- Aflæse skemaer knyttet til afstand
- Redegøre for sammenhængen mellem meter, centimeter og millimeter
- Omsætte fra minutter til timer og omvendt
- Redegøre for sammenhængen mellem timer, minutter og sekunder
- Aflæse klokken digitalt og analogt
- Aflæse datoangivelser og sætte dem i rækkefølge
- Redegøre for opbygningen og indholdet af kalenderen
- Beskrive en vægt ved at inddrage både kilogram og gram omsætte enkle
- vægtangivelser i kilogram og gram til gram og omvendt
- Angive rimelige skøn på vægt af genstande
Emner
Længdemåling med enheder som meter, centimeter, kilometer
Vægt i kilogram og gram
Tid – klokken, dato