Innovation, entreprenørskab og dannelse
I flere af matematikkens fagområder indgår de fire dimensioner fra innovation som en naturlig del af arbejdet med problemløsning. Dimensionerne Handling, Kreativitet, Omverdensforståelse og Personlig indstilling er vigtige elementer i at gøre matematikken anvendelig og virkelighedsnær.
Som eksempel kan det praktiske og kreative arbejde med geometriske figurer fremhæves som en del af arbejdet med alle 4 dimensioner. Det er givtigt at genkende geometri fra hverdagen og forstå sammenhængen til det praksisnære. Hvorfor har mælkekartoner netop deres form, og hvorfor er det praktisk? Kan vi forestille os et endnu bedre design?
Tema: Tal og størrelser
Mål for læring
Identificere og bestemme rækkefølgen af tal mellem 0 og 10000
Strategier til hovedregning, overslagsregning samt regning med skriftlige notater og digitale værktøjer
Udvikle metoder til addition og subtraktion med naturlige tal
Anvende metoder til multiplikation og division med naturlige tal
Udvikle strategier til multiplikation og division
Genkende og anvende sammenhænge mellem de fire regningsarter
Opdage regneregler og enkle sammenhænge mellem størrelser
Genkende enkle decimaltal og brøker i hverdagssituationer
Anvende enkle decimaltal og brøker
Emner
Regn med tallene
Addition og subtraktion
Multiplikation og division
Multiplikation og division
De 4 regningsarter
Decimaltal
Brøker
Tema: Mønstre og sammenhænge
Mål for læring
Beskrive systemer i figur- og talmønstre
Beskrive og fremstille figurer og mønstre med spejlingssymmetri
Udvikle metoder til at fremstille figurer og mønstre med spejlingssymmetri, herunder digitale værktøjer
Beskrive positioner i et gitternet
Viden om angivelse af placeringer i gitternet
Emner
Mønstre
Spejlinger
MatematikFessor
Placeringer og flytninger
Kort og målestoksforhold
Tema: Former og dimensioner
Mål for læring
Kendskab til sammenhænge mellem plane og enkle rumlige figurer
Tegne enkle plane figurer ud fra givne betingelser og plane figurer, der gengiver enkle træk fra omverdenen
Udvikle metoder til at tegne plane figurer, herunder med et dynamisk geometriprogram
Anvende metoder til at bygge og tegne rumlige figurer
Kan anslå og måle længde, tid og vægt
Kendskab til standardiserede og ikke-standardiserede måleenheder for længde, tid og vægt samt om analoge og digitale måleredskaber
Kan sammenligne enkle geometriske figurers omkreds og areal
Kan anvende måleenheder for areal
Emner
Former og figurer
Figurer og målinger
Enheder
IT
Omkreds
Areal
Tema: Statistik og sandsynlighed
Mål for læring
Kan anvende tabeller og diagrammer til at præsentere resultater af optællinger
Gennemføre statistiske undersøgelser med forskellige typer data
Anvende enkle metoder til at indsamle, ordne, beskrive og tolke forskellige typer data, herunder med regneark
Udtrykke chancestørrelse ud fra eksperimenter
Emner
Data og chance
Regneark