Innovation, entreprenørskab og dannelse
I flere af matematikkens fagområder indgår de fire dimensioner fra innovation som en naturlig del af arbejdet med problemløsning. Dimensionerne Handling, Kreativitet, Omverdensforståelse og Personlig indstilling er vigtige elementer i at gøre matematikken anvendelig og virkelighedsnær.
Som eksempel kan det praktiske og kreative arbejde med geometriske figurer fremhæves som en del af arbejdet med alle 4 dimensioner. Det er givtigt at genkende geometri fra hverdagen og forstå sammenhængen til det praksisnære. Hvorfor har mælkekartoner netop deres form, og hvorfor er det praktisk? Kan vi forestille os et endnu bedre design?
Tema: Hemmelige koder
Mål for læring
- Eleven kan gennemføre enkelte modelleringsprocesser
Emner
- Bogstaver
- Tal
- Symboler
Tema: Tal og størrelser
Mål for læring
- Eleven kan udvikle metoder til beregning af decimaltal, enkelte brøker og negative tal
Emner
- Gange
- Dele
- Decimal
Tema: Former og dimensioner
Mål for læring
- Eleven kan gengive træk fra omverdenen ved tegning samt tegning ud fra givne betingelser
- Eleven kan anvende skitser og præcise tegninger
- Eleven kan tegne rummelige figurere med forskellige metoder
Emner
- Form
- Tegning
- Areal
- Omkreds
Tema: Data og chance
Mål for læring
- Eleven kan undersøge tilfældighed og chancestørrelse gennem eksperimenter
- Eleven kan undersøge chancestørrelse ved simulering af chanceeksperimenter
- Eleven kan beskrive sandsynligheden ved brug af frekvens
Emner
- Databehandling
- Systematik
- Diagram
- Spil
- Sandsynlighed
Tema: Mønstre og sammenhæng
Mål for læring
–
Emner
- Gentagelser
- Konstrueret mønstertegning
- Naturens mønstre