Tema: Tal og størrelser 1
Mål for læring
- bruge positionssystemet til at beskrive og sammenligne størrelsen på store tal
- foretage hensigtsmæssige afrundinger med store tal og regne med overslag
- vælge hensigtsmæssige metoder til at regne med store tal
- anvende regnehierarkierne inden for de hele tal
- afgøre, hvornår man skal addere, subtrahere, multiplicere og dividere i en hverdagsøkonomisk kontekst
Emner
Store tal
Tema: Tal og størrelser 2
Mål for læring
- bestemme og beskrive brøker som en del af en figur, et antal og en værdimængde
- anvende addition af brøker med forskellig nævner
- sammenligne størrelsen på brøker
- anvende uægte brøker til at beskrive brøkdele, som er større end 1.
- arbejde med del- og helhedsrelationer ved hjælp af brøker
Emner
Brøker
Tema: Tal og størrelser 3
Mål for læring
- regne med decimaltal
- sammenligne størrelsen af decimaltal med varierende antal decimaler
- omsætte brøktal til decimaltal fx med måleenheder
- anvende procentbegrebet til beskrivelse af enkle hverdagssituationer
- redegøre for sammenhængen mellem enkle brøkdele og procent
- anvende enkle modeller til at sammenligne absolutte tal med procentdele
Emner
Decimaltal og procent
Tema: Former og dimensioner 1
Mål for læring
- måle og konstruere vinkler ved brug af analoge hjælpemidler og dynamisk geometriprogram
- konstruere figurer ud fra givne sidelængder og vinkelmål
- anvende skitsen som notatteknik til at skaffe sig overblik på en geometrisk konstruktion.
- anvende viden om vinkler og vinkelsummer i trekanter og firkanter til at beregne
- foretage enkle nøjagtige konstruktioner ud fra et enkelt målestoksforhold
- redegøre for egenskaber ved ligedannede trekanter og firkanter
Emner
Vinkler og figurer
Tema: Former og dimensioner 2
Mål for læring
- redegøre for placeringen af negative tal og positive tal på tallinjen
- finde forskellen mellem hele tal ved brug af tallinjen
- placere negative tal i rækkefølge efter størrelse
- finde forskellen mellem negative tal
- kan anvende regnearket til at vise grafer ud fra en tabel
- aflæse og afsætte punkter i et koordinatsystem i alle fire kvadranter
- redegøre for nulpunkt og enheder i et koordinatsystem med givne enheder
Emner
Negative tal og koordinatsystem
Tema: Former og dimensioner 3
Mål for læring
- tegne og aflæse 3D tegninger og bygge enkle rumlige figurer ud fra 3 D tegninger.
- redegøre for sammenhængen mellem længde, bredde og højde ved bestemmelse af en retvinklet kasses rumfang og beregne rumfanget af retvinklede kasser
- redegøre for måling af rumfang som tælling af kubeenheder som cm3, dm3 og m3 og foretage enkle omregninger mellem enhederne
- redegøre for relationen mellem liter og kubikdecimeter
- beregne en kasseformet figurs overfladeareal
Emner
Rumfang og flade
Tema: Data og chance
Mål for læring
- fremstille, aflæse og anvende tabeller og diagrammer samt koble tabeller og diagrammer
- forklare og beregne middelværdi/gennemsnit
- foretage statistiske beregninger ud fra tabeller og diagrammer
- forklare og beregne hyppighed/typetal hyppighed
- gennemføre en enkel statistisk undersøgelse
- eksperimentere med chance og sandsynlighed
- foretage enkle kombinatoriske ræsonnementer
- gennemføre et simuleret eksperiment
Emner
Data og chance
Tema: Mønstre og sammenhænge
Mål for læring
- anvende bogstaver til at beskrive genstande i et mønster
- afkode et mønster beskrevet med bogstaver
- foretage enkle forkortelser af regneudtryk med bogstaver og anvende parenteser
- anvende en ligning til bestemmelse af en ubekendt størrelse og redegøre for den ubekendte i en ligning
- anvende og omforme enkle formler til beregning af ubekendte størrelser
Emner
Tal og bogstaver