Innovation, entreprenørskab og dannelse
I flere af matematikkens fagområder indgår de fire dimensioner fra innovation som en naturlig del af arbejdet med problemløsning. Dimensionerne Handling, Kreativitet, Omverdensforståelse og Personlig indstilling er vigtige elementer i at gøre matematikken anvendelig og virkelighedsnær.
Som eksempel kan det praktiske og kreative arbejde med geometriske figurer fremhæves som en del af arbejdet med alle 4 dimensioner. Det er givtigt at genkende geometri fra hverdagen og forstå sammenhængen til det praksisnære. Hvorfor har mælkekartoner netop deres form, og hvorfor er det praktisk? Kan vi forestille os et endnu bedre design?
Tema: Tal og størrelser 1
Mål for læring
- bruge positionssystemet til at beskrive og sammenligne størrelsen på store tal
- foretage hensigtsmæssige afrundinger med store tal og regne med overslag
- vælge hensigtsmæssige metoder til at regne med store tal
- anvende regnehierarkierne inden for de hele tal
- afgøre, hvornår man skal addere, subtrahere, multiplicere og dividere i en hverdagsøkonomisk kontekst
Emner
Store tal
Tema: Tal og størrelser 2
Mål for læring
- bestemme og beskrive brøker som en del af en figur, et antal og en værdimængde
- anvende addition af brøker med forskellig nævner
- sammenligne størrelsen på brøker
- anvende uægte brøker til at beskrive brøkdele, som er større end 1.
- arbejde med del- og helhedsrelationer ved hjælp af brøker
Emner
Brøker
Tema: Tal og størrelser 3
Mål for læring
- regne med decimaltal
- sammenligne størrelsen af decimaltal med varierende antal decimaler
- omsætte brøktal til decimaltal fx med måleenheder
- anvende procentbegrebet til beskrivelse af enkle hverdagssituationer
- redegøre for sammenhængen mellem enkle brøkdele og procent
- anvende enkle modeller til at sammenligne absolutte tal med procentdele
Emner
Decimaltal og procent
Tema: Former og dimensioner 1
Mål for læring
- måle og konstruere vinkler ved brug af analoge hjælpemidler og dynamisk geometriprogram
- konstruere figurer ud fra givne sidelængder og vinkelmål
- anvende skitsen som notatteknik til at skaffe sig overblik på en geometrisk konstruktion.
- anvende viden om vinkler og vinkelsummer i trekanter og firkanter til at beregne
- foretage enkle nøjagtige konstruktioner ud fra et enkelt målestoksforhold
- redegøre for egenskaber ved ligedannede trekanter og firkanter
Emner
Vinkler og figurer
Tema: Former og dimensioner 2
Mål for læring
- redegøre for placeringen af negative tal og positive tal på tallinjen
- finde forskellen mellem hele tal ved brug af tallinjen
- placere negative tal i rækkefølge efter størrelse
- finde forskellen mellem negative tal
- kan anvende regnearket til at vise grafer ud fra en tabel
- aflæse og afsætte punkter i et koordinatsystem i alle fire kvadranter
- redegøre for nulpunkt og enheder i et koordinatsystem med givne enheder
Emner
Negative tal og koordinatsystem
Tema: Former og dimensioner 3
Mål for læring
- tegne og aflæse 3D tegninger og bygge enkle rumlige figurer ud fra 3 D tegninger.
- redegøre for sammenhængen mellem længde, bredde og højde ved bestemmelse af en retvinklet kasses rumfang og beregne rumfanget af retvinklede kasser
- redegøre for måling af rumfang som tælling af kubeenheder som cm3, dm3 og m3 og foretage enkle omregninger mellem enhederne
- redegøre for relationen mellem liter og kubikdecimeter
- beregne en kasseformet figurs overfladeareal
Emner
Rumfang og flade
Tema: Data og chance
Mål for læring
- fremstille, aflæse og anvende tabeller og diagrammer samt koble tabeller og diagrammer
- forklare og beregne middelværdi/gennemsnit
- foretage statistiske beregninger ud fra tabeller og diagrammer
- forklare og beregne hyppighed/typetal hyppighed
- gennemføre en enkel statistisk undersøgelse
- eksperimentere med chance og sandsynlighed
- foretage enkle kombinatoriske ræsonnementer
- gennemføre et simuleret eksperiment
Emner
Data og chance
Tema: Mønstre og sammenhænge
Mål for læring
- anvende bogstaver til at beskrive genstande i et mønster
- afkode et mønster beskrevet med bogstaver
- foretage enkle forkortelser af regneudtryk med bogstaver og anvende parenteser
- anvende en ligning til bestemmelse af en ubekendt størrelse og redegøre for den ubekendte i en ligning
- anvende og omforme enkle formler til beregning af ubekendte størrelser
Emner
Tal og bogstaver