Innovation, entreprenørskab og dannelse
I flere af matematikkens fagområder indgår de fire dimensioner fra innovation som en naturlig del af arbejdet med problemløsning. Dimensionerne Handling, Kreativitet, Omverdensforståelse og Personlig indstilling er vigtige elementer i at gøre matematikken anvendelig og virkelighedsnær.
Som eksempel kan det praktiske og kreative arbejde med geometriske figurer fremhæves som en del af arbejdet med alle 4 dimensioner. Det er givtigt at genkende geometri fra hverdagen og forstå sammenhængen til det praksisnære. Hvorfor har mælkekartoner netop deres form, og hvorfor er det praktisk? Kan vi forestille os et endnu bedre design?
Tema: Tal og størrelser 1
Mål for læring
- Forstå opbygningen f de hele tal og nul.
- Kende til forskellige anvendelser af negative tal.
- Kunne regne med negative tal.
- Kunne håndtere og arbejde med store hele tal. Fx repræsenteret som potenser af 10.
- Kende notationer for potenser.
- Kunne anvende de fire regningsarter.
- Kunne vælge regningsart i en given problemstilling.
Emner
Regn med tal
Tema: Tal og størrelser 2
Mål for læring
- Forstå, at decimaltal og procenttal er en anden måde at skrive brøktal på.
- Forstå decimalernes værdier.
- Forstå procent som 100-dele.
- Kunne anvende procent ved en relativ sammenligning.
- Kunne omsætte mellem decimaltal, procenttal og brøktal.
- Kunne genkende, undersøge, anvende og forstå brøktal, decimaltal og procenttal i forskellige dagligdagssammenhænge.
- Kunne beregne delen af en helhed.
- Kunne beregne helheden, når delen er kendt.
- Kunne addere, subtrahere samt foretage simple multiplikationer med brøktal.
Emner
Decimaltal
Procenttal
Brøktal
Tema: Former og dimensioner 1
Mål for læring
- Forstå at forholdet mellem cirklens omkreds og diameter er konstant.
- Kendskab til at værdier for pi er tilnærmelsesværdier.
- Forstå og anvende formlen for cirklens omkreds og areal.
- Forstå og anvende at vinkelsummen i en trekant er 180⁰.
- Forstå at der er en sammenhæng mellem vinkelstørrelser og sidelængder i en trekant.
- Tilegne sig begreber som vinkelspids, vinkelben, vinkelrum, vinkelsum m.m.
- Kunne konstruere trekanter ud fra enkelte anvisninger på sider og vinkler i trekanten.
- Kunne konstruere cirkler og dele af cirkler.
- Forstå og anvende forskellige formler og regneregler for areal.
- Tilegne sig begreber, som beskriver forskellige former.
Emner
Cirkler
Kanter
Tema: Former og dimensioner 2
Mål for læring
- Forstå relationen mellem kvadrat/flade og kubik/rum.
- Forstå at begrebet kubik er måling af figurer i 3 dimensioner.
- Kende til at kanterne i en kasse kan benævnes længde, bredde og højde.
- Kunne omsætte mellem størrelserne cm³, dm³ og m³.
- Forstå relationen mellem liter og dm³.
- Forstå og anvende formlen for rumfang af en kasse og en cylinder.
- Kunne beregne en kasseformet figurs overfladeareal.
Emner
Flader
Rum
Tema: Former og dimensioner 3
Mål for læring
- Forstå at to ligedannede figurer har samme form, men kan have forskellig størrelse.
- Forstå at kongruente figurer er ens i både størrelse og form.
- Forstå målestoksforhold som et forhold mellem den samme afstand på tegning og i virkeligheden.
- Kende til hvordan man beregner afstande fra tegning til virkelighed og omvendt.
- Erfare, at arealforholdet er 1:4 når længdeforholdet er 1:2.
Emner
Tegnemodeller og forhold
Tema: Data og chance
Mål for læring
- Få indsigt i anvendelse af de deskriptorer og beregninger, der knytter sig til arbejdet med statistisk information.
- Kunne indsamle og registrere data.
- Kunne udvælge og sortere data.
- Kunne systematisere og fremstille data i grafer og diagrammer.
- Kunne tolke og reflektere over data, der er repræsenteret i grafer og diagrammer.
- Kunne arbejde med statistiske begreber so hyppighed, gennemsnit, største- og mindsteværdi, variationsbredde og typetal.
- Forstå faglige begreber, der knytter sig til kombinatorik.
- Kende til tælletræer som mulighed for at systematisere kombinationer.
- Kende til og vurdere chancebegrebet.
Emner
Tælle og beskrive
Tema: Mønstre og sammenhænge 1
Mål for læring
- Kunne genkende enkle lineære sammenhænge/funktioner præsenteret som grafer, tabeller og formler.
- Kunne tabellægge en lineær sammenhæng.
- Kunne aflæse og tolke grafer.
- Kunne systematisere et datamateriale ved brug af grafer og tabeller.
- Være fortrolig med opbygningen af et koordinatsystem.
- Kunne anvende et koordinatsystem fra tabellægning til grafisk afbildning.
- Kunne bruge variabelbegrebet til at beskrive en lineær sammenhæng.
- Kunne afvende en formel/forskrift på en lineær sammenhæng til at plotte sammenhængen ind i et koordinatsystem.
Emner
Grafer
Tabeller
Formler
Tema: Mønstre og sammenhænge 2
Mål for læring
- Kunne anvende bogstaver som repræsentanter for variable i en kontekst.
- Kunne overføre regler fra beregning med tal til beregning med bogstaver.
- Kunne bruge symboler til at repræsentere talmønstre.
- Kunne løse simple ligninger.
- Kunne anvende ubekendte størrelser i en ligning til at illustrere simple sammenhænge fra hverdagen.
- Kende forskellen på en konstant og en variabel størrelse.
Emner
Mønstre
Ligninger