Tema: Tal og størrelser 1
Mål for læring
- Forstå opbygningen f de hele tal og nul.
- Kende til forskellige anvendelser af negative tal.
- Kunne regne med negative tal.
- Kunne håndtere og arbejde med store hele tal. Fx repræsenteret som potenser af 10.
- Kende notationer for potenser.
- Kunne anvende de fire regningsarter.
- Kunne vælge regningsart i en given problemstilling.
Emner
Regn med tal
Tema: Tal og størrelser 2
Mål for læring
- Forstå, at decimaltal og procenttal er en anden måde at skrive brøktal på.
- Forstå decimalernes værdier.
- Forstå procent som 100-dele.
- Kunne anvende procent ved en relativ sammenligning.
- Kunne omsætte mellem decimaltal, procenttal og brøktal.
- Kunne genkende, undersøge, anvende og forstå brøktal, decimaltal og procenttal i forskellige dagligdagssammenhænge.
- Kunne beregne delen af en helhed.
- Kunne beregne helheden, når delen er kendt.
- Kunne addere, subtrahere samt foretage simple multiplikationer med brøktal.
Emner
Decimaltal
Procenttal
Brøktal
Tema: Former og dimensioner 1
Mål for læring
- Forstå at forholdet mellem cirklens omkreds og diameter er konstant.
- Kendskab til at værdier for pi er tilnærmelsesværdier.
- Forstå og anvende formlen for cirklens omkreds og areal.
- Forstå og anvende at vinkelsummen i en trekant er 180⁰.
- Forstå at der er en sammenhæng mellem vinkelstørrelser og sidelængder i en trekant.
- Tilegne sig begreber som vinkelspids, vinkelben, vinkelrum, vinkelsum m.m.
- Kunne konstruere trekanter ud fra enkelte anvisninger på sider og vinkler i trekanten.
- Kunne konstruere cirkler og dele af cirkler.
- Forstå og anvende forskellige formler og regneregler for areal.
- Tilegne sig begreber, som beskriver forskellige former.
Emner
Cirkler
Kanter
Tema: Former og dimensioner 2
Mål for læring
- Forstå relationen mellem kvadrat/flade og kubik/rum.
- Forstå at begrebet kubik er måling af figurer i 3 dimensioner.
- Kende til at kanterne i en kasse kan benævnes længde, bredde og højde.
- Kunne omsætte mellem størrelserne cm³, dm³ og m³.
- Forstå relationen mellem liter og dm³.
- Forstå og anvende formlen for rumfang af en kasse og en cylinder.
- Kunne beregne en kasseformet figurs overfladeareal.
Emner
Flader
Rum
Tema: Former og dimensioner 3
Mål for læring
- Forstå at to ligedannede figurer har samme form, men kan have forskellig størrelse.
- Forstå at kongruente figurer er ens i både størrelse og form.
- Forstå målestoksforhold som et forhold mellem den samme afstand på tegning og i virkeligheden.
- Kende til hvordan man beregner afstande fra tegning til virkelighed og omvendt.
- Erfare, at arealforholdet er 1:4 når længdeforholdet er 1:2.
Emner
Tegnemodeller og forhold
Tema: Data og chance
Mål for læring
- Få indsigt i anvendelse af de deskriptorer og beregninger, der knytter sig til arbejdet med statistisk information.
- Kunne indsamle og registrere data.
- Kunne udvælge og sortere data.
- Kunne systematisere og fremstille data i grafer og diagrammer.
- Kunne tolke og reflektere over data, der er repræsenteret i grafer og diagrammer.
- Kunne arbejde med statistiske begreber so hyppighed, gennemsnit, største- og mindsteværdi, variationsbredde og typetal.
- Forstå faglige begreber, der knytter sig til kombinatorik.
- Kende til tælletræer som mulighed for at systematisere kombinationer.
- Kende til og vurdere chancebegrebet.
Emner
Tælle og beskrive
Tema: Mønstre og sammenhænge 1
Mål for læring
- Kunne genkende enkle lineære sammenhænge/funktioner præsenteret som grafer, tabeller og formler.
- Kunne tabellægge en lineær sammenhæng.
- Kunne aflæse og tolke grafer.
- Kunne systematisere et datamateriale ved brug af grafer og tabeller.
- Være fortrolig med opbygningen af et koordinatsystem.
- Kunne anvende et koordinatsystem fra tabellægning til grafisk afbildning.
- Kunne bruge variabelbegrebet til at beskrive en lineær sammenhæng.
- Kunne afvende en formel/forskrift på en lineær sammenhæng til at plotte sammenhængen ind i et koordinatsystem.
Emner
Grafer
Tabeller
Formler
Tema: Mønstre og sammenhænge 2
Mål for læring
- Kunne anvende bogstaver som repræsentanter for variable i en kontekst.
- Kunne overføre regler fra beregning med tal til beregning med bogstaver.
- Kunne bruge symboler til at repræsentere talmønstre.
- Kunne løse simple ligninger.
- Kunne anvende ubekendte størrelser i en ligning til at illustrere simple sammenhænge fra hverdagen.
- Kende forskellen på en konstant og en variabel størrelse.
Emner
Mønstre
Ligninger