1: Matematiske kompetencer
SAMLEDE MÅL FOR LÆRING:
Eleven kan handle med dømmekraft i komplekse situationer med matematik
Tema: Problembehandling
Emner:
Eleven kan planlægge og gennemføre problemløsningsprocesser
Eleven har viden om elementer i problemløsningsprocesser
Tema: Modellering
Emner:
Eleven kan afgrænse problemstillinger fra omverdenen i forbindelse med opstilling af en matematisk model
Eleven har viden om strukturering og afgrænsning af problemstillinger fra omverdenen
Tema: Ræsonnement og tankegang
Emner:
Eleven kan skelne mellem hypoteser, definitioner, og sætninger
Eleven har viden om hypoteser, definitioner og sætninger
Tema: Repræsentation og symbolbehandling
Emner:
Eleven kan argumentere for valg af matematisk repræsentation
Eleven har viden om styrker og svagheder ved repræsentationer, der udtrykker samme matematiske situation
Tema: Kommunikation
Emner:
Eleven kan kommunikere mundtligt og skriftligt med og om matematik med faglig præcision
Eleven har viden om fagord og begreber samt enkelt matematisk symbolsprog
Tema: Hjælpemidler
Emner:
Eleven kan vælge og vurdere hjælpemidler til samme matematiske situation
Eleven har viden om muligheder og begrænsninger ved forskellige hjælpemidler
2: Tal og algebra
SAMLEDE MÅL FOR LÆRING:
Eleven kan anvende reelle tal og algebraiske udtryk i matematiske undersøgelser
Tema: Tal
Emner:
Eleven kan anvende decimaltal, brøk og procent
Eleven har viden om sammenhængen mellem decimaltal, brøk og procent
Tema: Regnestrategier
Emner:
Eleven kan udføre sammensatte beregninger med rationale tal
Eleven har viden om regningsarternes hierarki
Tema: Ligninger
Emner:
Eleven kan udvikle metoder til løsninger af ligninger
Eleven har viden om strategier til løsning af ligninger
Tema: Formler og algebraiske udtryk
Emner:
Eleven kan beskrive sammenhænge mellem enkle algebraiske udtryk og geometriske repræsentationer
Eleven har viden om geometriske repræsentationer for algebraiske udtryk
Tema: Funktioner
Emner:
Eleven kan anvende lineære funktioner til at beskrive sammenhænge og forandringer
Eleven har viden om repræsentationer for lineære funktioner
3: Geometri og måling
SAMLEDE MÅL FOR LÆRING:
Eleven kan forklare geometriske sammenhænge og beregne mål
Tema: Geometriske egenskaber og sammenhænge
Emner:
Eleven kan undersøge sammenhænge mellem længdeforhold, arealforhold og rumfangsforhold
Eleven har viden om ligedannethed og størrelsesforhold
Tema: Geometrisk tegning
Emner:
Eleven kan undersøge todimensionelle gengivelser af objekter i omverdenen
Eleven har viden om muligheder og begrænsninger i tegneformer til gengivelse af rumlighed
Tema: Placeringer og flytninger
Emner:
Eleven kan analysere mønstre og symmetrier i omverdenen
Eleven har viden om kategorisering af geometriske mønstre og symmetrier
Tema: Måling
Emner:
Eleven kan omskrive mellem måleenheder
Eleven har viden om sammenhænge i enhedssystemet
4: Statistik og sandsynlighed
SAMLEDE MÅL FOR LÆRING:
Eleven kan vurdere statistiske undersøgelser og anvende sandsynlighed
Tema: Statistik
Emner:
Eleven kan vælge relevante deskriptorer og diagrammer til sammenligning af datasæt
Eleven har viden om statistiske deskriptorer, diagrammer og digitale værktøjer, der kan behandle store datamængder
Tema: Sandsynlighed
Emner:
Eleven kan anvende udfaldsrum og tællemåder til at forbinde enkle sandsynligheder med tal
Eleven har viden om udfaldsrum og tællemåder