Innovation, entreprenørskab og dannelse
I flere af matematikkens fagområder indgår de fire dimensioner fra innovation som en naturlig del af arbejdet med problemløsning. Dimensionerne Handling, Kreativitet, Omverdensforståelse og Personlig indstilling er vigtige elementer i at gøre matematikken anvendelig og virkelighedsnær.
Som eksempel kan det praktiske og kreative arbejde med geometriske figurer fremhæves som en del af arbejdet med alle 4 dimensioner. Det er givtigt at genkende geometri fra hverdagen og forstå sammenhængen til det praksisnære. Hvorfor har mælkekartoner netop deres form, og hvorfor er det praktisk? Kan vi forestille os et endnu bedre design?
1: Matematiske kompetencer
SAMLEDE MÅL FOR LÆRING:
Eleven kan handle med dømmekraft i komplekse situationer med matematik
Tema: Problembehandling
Emner:
Eleven kan planlægge og gennemføre problemløsningsprocesser
Eleven har viden om elementer i problemløsningsprocesser
Tema: Modellering
Emner:
Eleven kan afgrænse problemstillinger fra omverdenen i forbindelse med opstilling af en matematisk model
Eleven har viden om strukturering og afgrænsning af problemstillinger fra omverdenen
Tema: Ræsonnement og tankegang
Emner:
Eleven kan skelne mellem hypoteser, definitioner, og sætninger
Eleven har viden om hypoteser, definitioner og sætninger
Tema: Repræsentation og symbolbehandling
Emner:
Eleven kan argumentere for valg af matematisk repræsentation
Eleven har viden om styrker og svagheder ved repræsentationer, der udtrykker samme matematiske situation
Tema: Kommunikation
Emner:
Eleven kan kommunikere mundtligt og skriftligt med og om matematik med faglig præcision
Eleven har viden om fagord og begreber samt enkelt matematisk symbolsprog
Tema: Hjælpemidler
Emner:
Eleven kan vælge og vurdere hjælpemidler til samme matematiske situation
Eleven har viden om muligheder og begrænsninger ved forskellige hjælpemidler
2: Tal og algebra
SAMLEDE MÅL FOR LÆRING:
Eleven kan anvende reelle tal og algebraiske udtryk i matematiske undersøgelser
Tema: Tal
Emner:
Eleven kan anvende decimaltal, brøk og procent
Eleven har viden om sammenhængen mellem decimaltal, brøk og procent
Tema: Regnestrategier
Emner:
Eleven kan udføre sammensatte beregninger med rationale tal
Eleven har viden om regningsarternes hierarki
Tema: Ligninger
Emner:
Eleven kan udvikle metoder til løsninger af ligninger
Eleven har viden om strategier til løsning af ligninger
Tema: Formler og algebraiske udtryk
Emner:
Eleven kan beskrive sammenhænge mellem enkle algebraiske udtryk og geometriske repræsentationer
Eleven har viden om geometriske repræsentationer for algebraiske udtryk
Tema: Funktioner
Emner:
Eleven kan anvende lineære funktioner til at beskrive sammenhænge og forandringer
Eleven har viden om repræsentationer for lineære funktioner
3: Geometri og måling
SAMLEDE MÅL FOR LÆRING:
Eleven kan forklare geometriske sammenhænge og beregne mål
Tema: Geometriske egenskaber og sammenhænge
Emner:
Eleven kan undersøge sammenhænge mellem længdeforhold, arealforhold og rumfangsforhold
Eleven har viden om ligedannethed og størrelsesforhold
Tema: Geometrisk tegning
Emner:
Eleven kan undersøge todimensionelle gengivelser af objekter i omverdenen
Eleven har viden om muligheder og begrænsninger i tegneformer til gengivelse af rumlighed
Tema: Placeringer og flytninger
Emner:
Eleven kan analysere mønstre og symmetrier i omverdenen
Eleven har viden om kategorisering af geometriske mønstre og symmetrier
Tema: Måling
Emner:
Eleven kan omskrive mellem måleenheder
Eleven har viden om sammenhænge i enhedssystemet
4: Statistik og sandsynlighed
SAMLEDE MÅL FOR LÆRING:
Eleven kan vurdere statistiske undersøgelser og anvende sandsynlighed
Tema: Statistik
Emner:
Eleven kan vælge relevante deskriptorer og diagrammer til sammenligning af datasæt
Eleven har viden om statistiske deskriptorer, diagrammer og digitale værktøjer, der kan behandle store datamængder
Tema: Sandsynlighed
Emner:
Eleven kan anvende udfaldsrum og tællemåder til at forbinde enkle sandsynligheder med tal
Eleven har viden om udfaldsrum og tællemåder