Innovation, entreprenørskab og dannelse
I flere af matematikkens fagområder indgår de fire dimensioner fra innovation som en naturlig del af arbejdet med problemløsning. Dimensionerne Handling, Kreativitet, Omverdensforståelse og Personlig indstilling er vigtige elementer i at gøre matematikken anvendelig og virkelighedsnær.
Som eksempel kan det praktiske og kreative arbejde med geometriske figurer fremhæves som en del af arbejdet med alle 4 dimensioner. Det er givtigt at genkende geometri fra hverdagen og forstå sammenhængen til det praksisnære. Hvorfor har mælkekartoner netop deres form, og hvorfor er det praktisk? Kan vi forestille os et endnu bedre design?
1: Matematiske kompetencer
SAMLEDE MÅL FOR LÆRING:
Eleven kan handle med dømmekraft i komplekse situationer med matematik
Tema: Problembehandling
Emner:
Eleven kan afgrænse og præcisere matematiske problemer
Eleven har viden om faglige sammenhænge inden for matematiske fagområder
Tema: Modellering
Emner:
Eleven har viden om kriterierne til vurdering af matematiske kompetencer
Tema: Ræsonnement og tankegang
Emner:
Eleven kan udvikle og vurdere matematiske ræsonnementer blandt andet med matematiske værktøjer
Tema: Repræsentation og symbolbehandling
Emner:
Eleven kan anvende udtryk med variable, herunder med digitale værktøjer
Eleven har viden om notationsformer, opstilling og omskrivning af udtryk med variable blandt andet med brug af digitale værktøjer
Tema: Kommunikation
Emner:
Eleven kan kommunikere mundtligt og skriftligt om matematik på forskellige niveauer
Eleven har viden om afsender og modtager forhold i faglig kommunikation
Tema: Hjælpemidler
Emner:
Eleven kan vælge og vurdere digitale hjælpemidler til samme matematiske situation
Eleven har viden om muligheder og begrænsninger ved forskellige digitale hjælpemidler
2: Tal og algebra
SAMLEDE MÅL FOR LÆRING:
Eleven kan anvende reelle tal og algebraiske udtryk i matematiske undersøgelser
Tema: Tal
Emner:
Eleven kan beregne oprindelige tal og procentpoint og større og mindre i procent
Eleven kan vælge passende grad af præcision i anvendelsen af reelle tal
Eleven har viden om graden af præcision i afrundede reelle tal
Tema: Regnestrategier
Emner:
Eleven kan udføre beregninger med potenser og rødder
Eleven har viden om regneregler for potenser og rødder
Tema: Ligninger
Emner:
Opstiller opgaver som en ligning
Eleven kan vælge metode til løsning af ligninger, uligheder og enkle ligningssystemer
Eleven har viden om metoder til løsning af ligninger, uligheder og enkle ligningssystemer, herunder med digitale værktøjer
Tema: Formler og algebraiske udtryk
Emner:
Eleven kan anvende kendte formler og algebraiske udtryk
Tema: Funktioner
Emner:
Eleven kan anvende ligefrem proportionalitet og omvendt proportionalitet
3: Geometri og måling
SAMLEDE MÅL FOR LÆRING:
Eleven kan undersøge anvendelser af geometriske sammenhænge og måling i omverdenen
Tema: Geometriske egenskaber og sammenhænge
Emner:
Eleven kan undersøge anvendelser og egenskaber ved geometriske figurer i omverdenen
Eleven har viden om den pythagoræiske lærersætning og dens anvendelse i omverdenen
Tema: Geometrisk tegning
Emner:
Eleven kan vurdere skitser og præcise tegninger
Eleven har viden om skitsers og præcise tegningers anvendelser i omverdenen
Tema: Placeringer og flytninger
Emner:
Eleven kan beskrive placering og bevægelse i omverdenen
Eleven har viden om metoder til beskrivelse og analyse af bevægelse i omverdenen
Tema: Måling
Emner:
Eleven kan vurdere usikkerhed i enkle målinger og beregninger af mål i omverdenen
Eleven har viden om anvendelser af målinger i omverdenen herunder med digitale værktøjer
4: Statistik og sandsynlighed
SAMLEDE MÅL FOR LÆRING:
Eleven kan vurdere anvendelser af statistik og sandsynlighed
Tema: Statistik
Emner:
Eleven skal kunne frekvens, summeret frekvens og summeret hyppighed
Eleven skal kritisk vurdere mediers anvendelse af statistik
Eleven har viden om statistiks muligheder og begrænsninger som formidlingsredskab
Tema: Sandsynlighed
Emner:
Eleven kan vurdere hvilken sandsynlighedsmodel, der passer til hvilke situationer
Eleverne kan vurdere risiko, chance og tilfældighed i hverdagsliv og samfundsforhold
Eleven har viden om anvendelse af sandsynlighed i omverdenen