Innovation, entreprenørskab og dannelse
I flere af matematikkens fagområder indgår de fire dimensioner fra innovation som en naturlig del af arbejdet med problemløsning. Dimensionerne Handling, Kreativitet, Omverdensforståelse og Personlig indstilling er vigtige elementer i at gøre matematikken anvendelig og virkelighedsnær.
Som eksempel kan det praktiske og kreative arbejde med geometriske figurer fremhæves som en del af arbejdet med alle 4 dimensioner. Det er givtigt at genkende geometri fra hverdagen og forstå sammenhængen til det praksisnære. Hvorfor har mælkekartoner netop deres form, og hvorfor er det praktisk? Kan vi forestille os et endnu bedre design?
1: Matematiske kompetencer
SAMLEDE MÅL FOR LÆRING:
Eleven kan handle med dømmekraft i komplekse situationer med matematik
Tema: Problembehandling
Emner:
Eleverne kan analysere deres egne problemløsningsprocesser
Eleverne kan sammenligne problemløsningsprocesser
Eleverne kan vurdere løsninger til matematiske problemer
Tema: Modellering
Emner:
Eleverne kan vurdere usikkerheden i opinionsundersøgelser ved hjælp af simuleringer på regneark
Eleverne kan vurdere hinandens matematiske modeller i forbindelse med arbejde med praktiske problemstillinger
Tema: Ræsonnement og tankegang
Emner:
Eleverne kan bevise Pythagoras´ sætning
Eleverne kan selv udvikle helt enkle beviser inden for geometri
Eleverne kan udvikle ræsonnementer i forbindelse med geometriske undersøgelser
Tema: Repræsentation og symbolbehandling
Emner:
Eleverne kan anvende forskellige formler til udregning af areal og rumfang
Eleverne kan omskrive formler, så relevante variable til en given udregning isoleres
Eleverne kan anvende forskellige digitale værktøjer, fx regneark og CAS, til beregning af relevante størrelser i formler
Eleverne kan vurdere formlers anvendelighed i forskellige sammenhæng ud fra de variable, der indgår
Tema: Kommunikation
Emner:
Eleverne kan variere deres sprog og kommunikation ud fra vurdering af modtagerforhold ved at skrive til yngre elever, skoleblad, avislæsere, egen formelsamling, læreren eller andet.
Eleverne kan vurdere forskellige afsendere af matematikholdige tekster i lærebogen, avisartikler og forskellig information på nettet
Eleverne kan kommunikere om matematikholdige emner mundtligt med en høj grad af faglig præcision.
Eleverne kan kommunikere om matematikholdige emner skriftligt med en høj grad af faglig præcision
Tema: Hjælpemidler
Emner:
Eleverne kan anvende forskellige digitale værktøjer, specielt regneark, dynamisk geometriprogram og CAS værktøj, til løsning af et matematisk problem
Eleverne kan vurdere, hvornår det er hensigtsmæssigt at anvende et digitalt værktøj til løsning af et matematisk problem
Eleverne kan vurdere og sammenligne forskellige digitale værktøjer til løsning af det samme matematiske problem
2: Tal og algebra
SAMLEDE MÅL FOR LÆRING:
Eleven kan anvende reelle tal og algebraiske udtryk i matematiske undersøgelser
Tema: Tal
Emner:
Eleverne kan beskrive forskelle mellem hele tal, rationale tal og irrationale tal
Eleverne kan placere reelle tal på en tallinje
Tema: Regnestrategier
Emner:
Eleverne kan bruge formlen for sammensat renteregning til beregninger
Eleverne kan demonstrere, at de kender regneregler for regning med potenser
Eleverne kan demonstrere, at de kender regneregler for regning med rødder
Eleverne kan udvikle hypoteser om regneregler for kvadratrødder
Tema: Ligninger
Emner:
Eleverne kan på forskellige måder løse problemer, som involverer to ubekendte
Eleverne kan opstille et ligningssystem, der kan bruges til at løse et matematisk problem
Eleverne kan løse to ligninger med to ubekendte med grafiske metoder
Eleverne kan på forskellige måder løse problemer, som involverer to ubekendte
Eleverne kan opstille et ligningssystem, der kan bruges til at løse et matematisk problem
Eleverne kan løse to ligninger med to ubekendte med grafiske metoder
Tema: Formler og algebraiske udtryk
Emner:
Eleverne kan omskrive udtryk med variable ved at bruge regneregler for reelle tal
Eleverne kan demonstrere, at han/hun kender kvadratsætningerne
Eleverne kan vurdere, om to udtryk med variable repræsenterer samme værdi
Tema: Funktioner
Emner:
Eleverne kan løse problemer, der vedrører ikke-lineære sammenhænge
Eleverne kan opstille en formel, der trin for trin beskriver en eksponentiel udvikling (fx hvordan et antal bakterier vokser eksponentielt fra dag til dag)
Eleverne kan på baggrund af egne undersøgelser beskrive figurtal nr. n i en figurfølge (fx trekanttal nr. n)
3: Geometri og måling
SAMLEDE MÅL FOR LÆRING:
Eleven kan undersøge anvendelser af geometriske sammenhænge og måling i omverdenen
Tema: Geometriske egenskaber og sammenhænge
Emner:
Eleverne kan beskrive definitionen af sinus og cosinus, herunder hvad det betyder, at det er en definition
Eleverne kan beregne sidelængder og vinkler i retvinklede trekanter med brug af digitale værktøjer
Eleverne kan anvende de trigonometriske funktioner til at løse konkrete problemstillinger med bestemmelse af afstande, som ikke kan måles
Tema: Geometrisk tegning
Emner:
Eleverne kan tegne isometrisk tegning af genstande med brug af et dynamisk geometriprogram ud fra genstanden, en skitse med mål eller en projektionstegning
Eleverne kan aflæse mål på isometriske tegninger og herudfra beregne mål på motivet
Eleverne kan vurdere muligheder og begrænsninger ved brugen af isometrisk tegning i forhold til forskellige motiver og formål
Eleverne kan konstruere præcise plane tegninger ud fra givne betingelser
Tema: Placeringer og flytninger
Emner:
Eleverne kan tegne linjer i et koordinatsystem ud fra en tabel med punkter på linjen
Eleverne kan tegne linjer i et koordinatsystem ud fra linjens ligning med brug af et digitalt værktøj
Eleverne kan undersøge linjens ligning ud fra linjens beliggenhed i koordinatsystemet med brug af et digitalt værktøj
Eleverne kan forklare, at den generelle form af linjens ligning beskriver alle ikke-lodrette linjer i koordinatsystemet
Tema: Måling
Emner:
Eleverne kan anvende forholdet mellem sider i ligedannede trekanter til at bestemme afstande, som ikke umiddelbart kan måles
Eleverne kan anvende pytagoras læresætning til at bestemme afstande, som ikke umiddelbart kan måles
Eleverne kan anvende de trigonometriske funktioner til at bestemme afstande, som ikke umiddelbart kan måles
Eleverne kan vælge en relevant metode til at bestemme afstande, som ikke umiddelbart kan måles, ud fra de givne forudsætninger
4: Statistik og sandsynlighed
SAMLEDE MÅL FOR LÆRING:
Eleven kan vurdere anvendelser af statistik og sandsynlighed
Tema: Statistik
Emner:
Eleverne kan vise, hvordan data kan manipuleres i grafiske fremstillinger
Eleverne kan vurdere usikkerheden i enkle statistiske undersøgelser på baggrund af datasættets størrelse
Eleverne kan forklare, hvad et ”repræsentativt udvalg” er i tilknytning til en statistisk undersøgelse, og hvorfor repræsentativitet kan have stor betydning
Tema: Sandsynlighed
Emner:
Eleverne kan vurdere, hvilke(n) sandsynlighedsmodel(ler), der passer til hvilke situationer
Eleverne kan vurdere risiko, chance og tilfældighed i hverdagsliv og samfundsforhold
Eleverne kan give eksempler på problemstillinger, som kan løses ved hjælp af sandsynlighedsberegninger