Tema: “De hjælper os”
Mål for læring
Politi, brand- og sundhedsvæsen
- Eleven skal kunne fortælle hvilke arbejdsopgaver politiet og brandvæsenet har i vores samfund
Brandvæsenet som arbejdsplads
- Eleven skal have kendskab til, hvordan en arbejdsplads fungerer
Emner
- Hvordan kan man kende en politimand og en brandmand?
- Hvordan kan vi få hjælp?
- Hvad sker der hos alarmcentralen, når vi ringer efter hjælp?
- Hvornår kan politiet/brandvæsenet hjælpe os – deres arbejdsopgaver?
- Politimand fortæller om sit job.
- Hvor kan man finde brandvæsenet?
- Forskellige arbejdsfunktioner på en brandstation
- Hvad laver personalet, som er ansat hos brandvæsenet, når de er på arbejde?
- Dagvagt/Døgnvagt
- Hvilket materiale har de?
- Førstehjælp
- Kan alle få hjælp?
- Besøg hos Brandvæsenet
Tema: Min familie – Mit fællesskab
Mål for læring
Mig og min familie
- Eleven skal have en forståelse af vigtigheden af at være en del af en familie
Hvordan hjælper vi hinanden i min familie
- Eleven skal have kunne formulere sine egne pligter og se dem i et større perspektiv, som en del af en familie med mange daglige arbejdsopgaver og hvor fælleskabet er limen, der binder en familie sammen.
Min familie – når jeg bliver voksen
- Eleven skal kunne sætte ord, hvilke værdier de ønsker at bringe ind i deres egen familie, når de bliver voksne.
Emner
- Familiens stamtræ
- Familieliv i gamle dage og nu
- Forskellige familiestrukturer
- Hvad laver vi sammen i min familie?
- Hvad er vigtig for min familie?
- Hvad gør mig glad i min familie?
- Hvordan påskønner jeg min familie?
- Pligter – hvilke pligter har jeg/ hvilke pligter har far og mor i hverdagen
- Når en af os i familien har et problem, hvordan løser vi det i min familie?
- Hvordan taler vi med hinanden?
- Hvordan ser min familie ud, når jeg bliver voksen?
- Hvordan vil jeg være som mor/far?
- Hvad skal mine børn lære?
Tema: Fællesskaber
Mål for læring
Fællesskabet
- Eleven skal tilegne sig en forståelse af, hvad der skal til for at kunne deltage og bidrage til et fællesskab
Vi har alle en rolle at tage i et fællesskab
- Eleven skal tage et medansvar og opleve medindflydelse
Emner
- Sociale spilleregler
- Respekt for hinanden
- Egne behov – fællesskabets behov
- Viden om demokrati og dets virkemidler
- Forskellige typer af fællesskaber
- Hvorfor er fællesskaber vigtige?
- Tage ansvar og vise hensyn for andre mennesker
- Respekt for forskelligheden
- Relationer
- ”Stor Ven” hjælper ”Lille Ven”
- Hvordan hjælper vi hinanden på skolen?
- Klassefællesskab/årgangsfællesskab/fællesskab på skolen
- Medindflydelse/demokrati
- Tage ansvar og ”gå forrest”
- Planlægning og gennemførelse af aktivitet i skolens ”Førskole”.