Tema: Musikudøvelse
”Klasseorkester”, sang
Mål for læring
- Eleven kan deltage opmærksomt i sang, spil og bevægelse med bevidsthed om egen og andres rolle i musikalsk udfoldelse.
- Eleven kan synge med på nye og ældre sange og salmer.
- Eleven kan deltage i enkelt sammenspil – spille i ”klasseorkester”.
- Eleven kan deltage i sanglege og bevægelseslege.
- Fra 3. klasse skal eleverne undervises i blokfløjtespil og elementær nodelære.
Emner
- Lære nye og gamle sange
- Synge årstidssange
- Lære sanglege
- Lære danse
- Lære at spille på forskellige instrumenter, xylofoner, tonerør, toneklokker, percussioninstrumenter og lign.
- Arbejde med puls og rytme
- Optræde til morgensang
Tema: Musikalsk skaben
Mål for læring
- Eleven kan deltage eksperimenterende i musikalske aktiviteter.
- Eleven skal lære at bruge stemme, krop og klangkilder/instrumenter.
- Eleven kan skabe lyd-illustrationer med krop, stemme og klangkilder/instrumenter, herunder digitale medier.
- Eleven kan udføre enkle improvisationer med stemme, krop og andre instrumenter.
- Eleven kan skabe enkle bevægelser til musik.
- Eleven har viden om sammenhænge mellem musik og bevægelsesudtryk.
Emner
- Lave egen tekst til sang
- Skabe /finde på enkle bevægelser med kroppen
- Lave rytmer på instrumenter/ krop
Tema: Musikforståelse – historier, genrer
Mål for læring
- Eleven kan lytte opmærksomt til og udtrykke sig varieret om musik.
- Viden om musikgenrer og instrumenter.
- Eleven kan lytte opmærksomt til musik.
- Eleven har viden om aktiv lytning.
Emner
- Lytte til forskellig musik
- Mærke musikken og udtrykke sig om musikken