Innovation, entreprenørskab og dannelse
I arbejdet med innovation og entreprenørskab i faget natur teknologi er der fokus på idéudvikling, proces og produkt. Gensidige relationer mellem mennesker, natur og samfund og de tilhørende interessemodsætninger og problematikker er centralt.
Innovation og entreprenørskab i natur/teknologi har til formål at udvikle elevernes kompetencer til at skabe, udvikle og handle på en naturfaglig baggrund. Her skal eleverne arbejde med produktudvikling fra idé til prototype, eksempelvis igennem innovative forløb, hvor eleverne arbejder med egne løsninger til deres egne problemformuleringer. Grundlæggende skal eleverne lære natur/teknologi samtidig med, at de udvikler forbedringer af produkter, metoder og problemløsende forslag af relevans for andre. I innovation vægtes det højt, at forbedringerne er originale i sammenhængen.
Eksempler på konkrete forløb i faget hvor innovation og entreprenørskab er naturligt integreret:
Fælles forløb i indskolingen: Bevægelse på land.
Undervisningen tager afsæt i den naturvidenskabelige arbejdsmetode. Eleverne arbejder eksperimenterende med produktudvikling, afprøvning og undersøgelser.
6. årgang: Naturfagsmaraton
Naturfagsmaraton er bygget op omkring engineering-didaktikken. Engineering er en anvendelsesorienteret og problemløsende tilgang, som tager udgangspunkt i at løse et konkret problem eller behov. Undersøgelse, idégenerering, design, planlægning, konstruktion, test og justeringer går forud for løsningen af problemet. Eleverne arbejder med praktiske løsninger på praktiske problemstillinger ud fra engineering-designmodellen, samtidig med at de lærer om naturvidenskab og teknologi.
Tema: Teknologi – Vand 1
Mål for læring
- få kendskab til vandforbrug.
- få kendskab til, hvad spildevand er.
- blive introduceret til, hvad et rensningsanlæg er.
- blive præsenteret for begrebet grundvand.
Emner
Vandforbrug og spildevand
Tema: Teknologi – Vand 2
Mål for læring
- kende til, at vand har forskellige tilstandsformer.
- kende til, hvilke faktorer der gør sig gældende i forbindelse med et skift i tilstand.
- kende til, at andre stoffer også ændrer tilstand blot ved andre temperaturer.
Emner
Vand skifter form
Tema: Mennesket
Mål for læring
- kende til lungernes funktion i kroppen.
- få kendskab til, at luft og ilt ikke er det samme.
- få kendskab til blodkredsløbets rolle i forbindelse med transport af ilt.
Emner
Kroppen skal have ilt
Tema: Natur – Insekter
Mål for læring
- kende til dyregruppen insekter.
- lære at behandle insekter med respekt.
- lære at betjene forskellige værktøjer til at studere insekter med.
- lære enkle fagord om insekter.
Emner
Insekter på jorden
Tema: Natur – Dinosaurerne
Mål for læring
- opfatte dinosaurerne på en mere realistisk måde.
- opnå indsigt i dinosaurernes størrelse og levevis.
Emner
Hvor store var dinosaurerne?
Tema: Natur – Ørne
Mål for læring
- finde ud af, hvilken slags fugl en ørn er.
- lære om ørnes levevis.
- lære om begrebet fredede dyr.
- lære, at der findes forskellige slags ørne.
Emner
Ørne i Danmark
Tema: Natur – Fisk
Mål for læring
- vide noget om, hvorfor en fisk ser ud, som den gør.
- forklare noget om fiskens ydre og indre anatomi.
- benytte forskelligt værktøj.
Emner
Den fantastiske fisk
Tema: Natur – Stranden
Mål for læring
- vide, hvilke dyr der findes ved stranden.
- vide noget om, hvor de forskellige dyregrupper lever.
- vide noget om, hvad tangbæltet er.
Emner
På tur ved stranden
– besøge en strand
Tema: Vejr og klima
Mål for læring
- blive introduceret til vandets kredsløb.
- få indsigt i, at vand kan skifte tilstandsform.
- kende forskel på forskellige former for nedbør.
- aflæse en nedbørsmåling.
- forklare deres målinger for resten af klassen
Emner
Vandets kredsløb
Nedbør
Tema: Jorden og solsystemet
Mål for læring
- Forstå, hvilken slags planet Mars er.
- Få en fornemmelse for, hvorfor Mars kunne være et sted at lave en rumstation.
- kende til begrebet en stjerne.
- vide noget om Solen som energikilde.
- beskrive begrebet fotosyntese.
Emner
Mars
Solen