Innovation, entreprenørskab og dannelse
I arbejdet med innovation og entreprenørskab i faget natur teknologi er der fokus på idéudvikling, proces og produkt. Gensidige relationer mellem mennesker, natur og samfund og de tilhørende interessemodsætninger og problematikker er centralt.
Innovation og entreprenørskab i natur/teknologi har til formål at udvikle elevernes kompetencer til at skabe, udvikle og handle på en naturfaglig baggrund. Her skal eleverne arbejde med produktudvikling fra idé til prototype, eksempelvis igennem innovative forløb, hvor eleverne arbejder med egne løsninger til deres egne problemformuleringer. Grundlæggende skal eleverne lære natur/teknologi samtidig med, at de udvikler forbedringer af produkter, metoder og problemløsende forslag af relevans for andre. I innovation vægtes det højt, at forbedringerne er originale i sammenhængen.
Eksempler på konkrete forløb i faget hvor innovation og entreprenørskab er naturligt integreret:
Fælles forløb i indskolingen: Bevægelse på land.
Undervisningen tager afsæt i den naturvidenskabelige arbejdsmetode. Eleverne arbejder eksperimenterende med produktudvikling, afprøvning og undersøgelser.
6. årgang: Naturfagsmaraton
Naturfagsmaraton er bygget op omkring engineering-didaktikken. Engineering er en anvendelsesorienteret og problemløsende tilgang, som tager udgangspunkt i at løse et konkret problem eller behov. Undersøgelse, idégenerering, design, planlægning, konstruktion, test og justeringer går forud for løsningen af problemet. Eleverne arbejder med praktiske løsninger på praktiske problemstillinger ud fra engineering-designmodellen, samtidig med at de lærer om naturvidenskab og teknologi.
Tema: Insekter
Mål for læring
Eleven skal kende til insekter og disses kendetegn. De skal tilegne sig viden om disses levesteder, samt lære at indsamle og undersøge levende insekter.
Emner
- Skovtur
- Flyvende insekter
Tema: Planter
Mål for læring
Eleven skal kende til planter og disses kendetegn. De skal tilegne sig viden om disses levesteder, samt lære at indsamle og undersøge planter.
Eleven får kendskab til planters opbygning og disses transport af vand og næring.
Emner
- Regnskoven
- Fotosyntese
Tema: Planeter – Solsystemet
Mål for læring
Eleverne skal tilegne sig viden om de 8 planter i vores solsystem.
De skal blive bevidste om, hvad der kendetegner vores solsystem og mælkevejen.
Emner
- Klippeplaneter
- Gasplaneter
- Stjerner
- Mælkevejen
Tema: Kroppen bevæger sig
Mål for læring
Eleven skal tilegne sig viden om muskler, knogler og led samt om, hvordan disse arbejder sammen.
Emner
- Skelettet
- Muskler
- Led
Tema: Mål vejret
Mål for læring
Eleven skal kunne foretage enkelte målinger af vejret samt samle og formidle data.
Emner
- Vind
- Nedbør
- Temperatur
- Vejrudsigt
Tema: Nordens natur
Mål for læring
Eleven skal kende til nordens lande samt disses forskelle og ligheder.
Emner
- Lande
- Flag
- Naturen
- Geografi
Tema: Kort og kompas
Mål for læring
Eleven skal kunne læse og konstruere et kort. De skal vide, hvordan et kompas fungerer.
Emner
- Bykort/nærmiljø
- Kompas
- Signaturer
Tema: På besøg i Europa
Mål for læring
Eleven skal kende til verdensdelen Europa og dennes lande.
Emner
- Størrelse
- Hovedstæder
- Indbyggertal
Tema: Elektriske kredsløb
Mål for læring
Eleven skal kunne tegne og konstruere elektriske kredsløb.
Emner
- Elektricitet
- Kredsløb
- Elpære
Tema: Naturens sten
Mål for læring
Eleven skal kunne undersøge og bestemme forskellige stentyper. Eleven skal kunne sortere sten på baggrund af farve og størrelse.
Emner
- Strandens sten
Tema: Vorup Enge (naturskolen)
Mål for læring
Eleven skal kende til forskellige fugle i nærmiljøet.
Emner
- Fugle
- Skovtur