Innovation, entreprenørskab og dannelse
I arbejdet med innovation og entreprenørskab i faget natur teknologi er der fokus på idéudvikling, proces og produkt. Gensidige relationer mellem mennesker, natur og samfund og de tilhørende interessemodsætninger og problematikker er centralt.
Innovation og entreprenørskab i natur/teknologi har til formål at udvikle elevernes kompetencer til at skabe, udvikle og handle på en naturfaglig baggrund. Her skal eleverne arbejde med produktudvikling fra idé til prototype, eksempelvis igennem innovative forløb, hvor eleverne arbejder med egne løsninger til deres egne problemformuleringer. Grundlæggende skal eleverne lære natur/teknologi samtidig med, at de udvikler forbedringer af produkter, metoder og problemløsende forslag af relevans for andre. I innovation vægtes det højt, at forbedringerne er originale i sammenhængen.
Eksempler på konkrete forløb i faget hvor innovation og entreprenørskab er naturligt integreret:
Fælles forløb i indskolingen: Bevægelse på land.
Undervisningen tager afsæt i den naturvidenskabelige arbejdsmetode. Eleverne arbejder eksperimenterende med produktudvikling, afprøvning og undersøgelser.
6. årgang: Naturfagsmaraton
Naturfagsmaraton er bygget op omkring engineering-didaktikken. Engineering er en anvendelsesorienteret og problemløsende tilgang, som tager udgangspunkt i at løse et konkret problem eller behov. Undersøgelse, idégenerering, design, planlægning, konstruktion, test og justeringer går forud for løsningen af problemet. Eleverne arbejder med praktiske løsninger på praktiske problemstillinger ud fra engineering-designmodellen, samtidig med at de lærer om naturvidenskab og teknologi.
Tema: Teknologi – Satelitter
Mål for læring
- Jeg kan forklare, hvordan en satellit fungerer.
- Jeg kan forklare, hvordan en mobiltelefon fungerer.
- Jeg kan med og uden hjælp fra en satellit bruge et kort til at finde vej.
- Jeg kan beskrive, hvad satellitter betyder for den måde, vi kommunikerer på.
Emner
- Kan du finde mig
Tema: Teknologi – Vand
Mål for læring
- Jeg kan forklare begreberne grundvand og spildevand.
- Jeg kan beskrive, hvordan vand renses på et rensningsanlæg.
- Jeg kan beskrive mit eget forbrug af vand.
Emner
- Vandforbrug og spildevand
Tema: Mennesket
Mål for læring
- Trivselstimer
Emner
- Webetik og mobning
- Krop og motion
- Et liv som viking
Tema: Natur – Svampe
Mål for læring
- Jeg kan forklare, hvordan en svamp er opbygget.
- Jeg kan sortere svampe og opdele dem i kategorier.
- Jeg kan bruge en digital bestemmelsesnøgle.
Emner
- Svampe
Tema: Natur – Island
Mål for læring
- Jeg kan vurdere et levesteds fordele og ulemper.
- Jeg kan beskrive dyr og menneskers levevilkår i et andet land.
- Jeg kan beskrive menneskets tilpasning til naturen.
- Jeg kan skrive en fagtekst.
Emner
- De islandske farezoner
Tema: Natur – Afrika
Mål for læring
- Jeg kan aflæse et fysisk kort.
- Jeg kan beskrive levevilkår for børn i Afrika.
- Jeg kan beskrive, hvordan dyr tilpasser sig deres levested.
- Jeg kan beskrive levevilkår, der er typisk for et afrikansk land.
Emner
- Vi undersøger Afrika
Tema: Natur – Lys og liv
Mål for læring
- Jeg kan beskrive sammenhængen mellem lys og liv.
- Jeg kan forklare, hvorfor der er årstider.
- Jeg kan forklare, hvorfor en plante hat brug for lys.
Emner
- Lys og liv
Tema: Natur – Skoven
Mål for læring
- Jeg kan beskrive leddene i en fødekæde.
- Jeg kan beskrive, hvordan årstiderne påvirker skovens organismer.
- Jeg kan anvende begreber som fødekæde, årstider, fotosyntese, nåleskov, løvskov, rovdyr, svampe, producenter, konsumenter og nedbrydere.
- Jeg kan læse og forstå en fagtekst.
Emner
- Livet i skoven
Tema: Natur – Miljø i et vandløb
Mål for læring
- Jeg kan beskrive sammenhængen mellem et levested og dets planter og dyr.
- Jeg kan gengive tegn på et godt og et dårligt vandmiljø.
- Jeg kan beskrive, hvad der kan påvirke biodiversiteten i et vandløb.
Emner
- Miljø i et vandløb
Tema: Vejr og klima – Klima
Mål for læring
- Jeg kan bruge fagudtryk, når jeg beskriver vejret.
- Jeg kan kende forskel på begreberne vejr og klima.
- Jeg kan genkende de fire klimazoner og deres kendetegn.
Emner
- Vejr og klima
Tema: Vejr og klima – Vandets kredsløb
Mål for læring
- Jeg kan forklare vandets kredsløb.
- Jeg kan lave en model, der viser vandets kredsløb.
- Jeg kan få vand til at skifte tilstandsform.
Emner
- Vandets kredsløb
Tema: Jorden og solsystemet – Solsystemet
Mål for læring
- Jeg kan beskrive solens rolle for et liv i solsystemet.
- Jeg kan forklare, hvad der kendetegner de otte planeter.
- Jeg kan anvende fagbegreber som stjerne, planet, kredsløb og bane i rette sammenhæng.
Emner
- Livet i rummet
Tema: Jorden og solsystemet – Kortets sprog
Mål for læring
- Jeg kan læse et kort og forklare, hvad det fortæller om et område.
- Jeg kan anvende forskellige typer signaturer.
- Jeg kan beskrive, hvilke ting man skal overveje, når man skal lave signaturer til et kort.
Emner
- Kortets sprog