Innovation, entreprenørskab og dannelse
I arbejdet med innovation og entreprenørskab i faget natur teknologi er der fokus på idéudvikling, proces og produkt. Gensidige relationer mellem mennesker, natur og samfund og de tilhørende interessemodsætninger og problematikker er centralt.
Innovation og entreprenørskab i natur/teknologi har til formål at udvikle elevernes kompetencer til at skabe, udvikle og handle på en naturfaglig baggrund. Her skal eleverne arbejde med produktudvikling fra idé til prototype, eksempelvis igennem innovative forløb, hvor eleverne arbejder med egne løsninger til deres egne problemformuleringer. Grundlæggende skal eleverne lære natur/teknologi samtidig med, at de udvikler forbedringer af produkter, metoder og problemløsende forslag af relevans for andre. I innovation vægtes det højt, at forbedringerne er originale i sammenhængen.
Eksempler på konkrete forløb i faget hvor innovation og entreprenørskab er naturligt integreret:
Fælles forløb i indskolingen: Bevægelse på land.
Undervisningen tager afsæt i den naturvidenskabelige arbejdsmetode. Eleverne arbejder eksperimenterende med produktudvikling, afprøvning og undersøgelser.
6. årgang: Naturfagsmaraton
Naturfagsmaraton er bygget op omkring engineering-didaktikken. Engineering er en anvendelsesorienteret og problemløsende tilgang, som tager udgangspunkt i at løse et konkret problem eller behov. Undersøgelse, idégenerering, design, planlægning, konstruktion, test og justeringer går forud for løsningen af problemet. Eleverne arbejder med praktiske løsninger på praktiske problemstillinger ud fra engineering-designmodellen, samtidig med at de lærer om naturvidenskab og teknologi.
Tema: Teknologi – Naturfagsmaraton
Mål for læring
- Naturfagsmaraton – projektopgave (uge 6 og 8)
Emner
- Naturfagsmaraton
Tema: Teknologi – Gas
Mål for læring
- Jeg kan beskrive, at atomerne sætter sig sammen til molekyler
- Jeg kan forklare, at måden, atomerne sætter sig sammen på, har betydning for, hvilket molekyle de danner
- Jeg kan forklare temperaturens betydning for ændringen af et stofs tilstand
- Jeg kan fortælle om trykkets betydning for ændringen af et stofs tilstand
Emner
- Fast flydende eller gas
Tema: Mennesket – Mad
Mål for læring
- Jeg kan sammensætte og tilberede et sundt måltid
- Jeg kan læse en varedeklaration
- Jeg kan lave retningslinjer for en sund livsstil
Emner
- Maden som motor (dækkes i sundhed)
Tema: Mennesket – Uge sex
Mål for læring
- Baseret på Sex og Samfunds materialer
Emner
- Uge sex (tværfagligt –tematrivsel)
Tema: Natur – Fotosyntesen
Mål for læring
- Jeg kan beskrive, hvilke forhold der skal til, for at en plante kan gro
- Jeg kan beskrive den betydning, planter og dyr har for hinandens eksistens
- Jeg kan vise via simple forsøg, hvordan planter kan lave fotosyntese, uanset hvilket økosystem de er en del af
Emner
- Fotosyntesen
Tema: Natur – Amazonskoven
Mål for læring
- Jeg kan bruge min viden om lokale forhold til at vurdere vandmiljøet i Amazonfloden
- Jeg kan beskrive, hvilke faktorer der kan fremme eller hæmme biodiversiteten i Amazonas
- Jeg kan skrive en fagtekst
Emner
- Livet i Amazonskoven
Tema: Natur – Smarte planter
Mål for læring
- Jeg kan beskrive, hvad der sker med plantens vækst, når der ændres på forhold som temperatur, lys- og vandmængde
- Jeg kan synliggøre en plantes tilpasningsevne via simple forsøg
- Jeg kan give eksempler på planter, der har tilpasset sig et specifikt levested
Emner
- Smarte planter
Tema: Natur – Skolens natur
Mål for læring
- Jeg kan forstå og anvende fagbegrebet biodiversitet
- Jeg kan undersøge høj og lav biodiversitet i lokalområdet
- Jeg kan anvende relevante modeller til at videreformidle mine observationer
Emner
- Skolens natur
Tema: Vejr og klima – Naturen raser
Mål for læring
- Jeg kan forklare, hvilke kriterier medierne har for nyheder
- Jeg kan målrette information i forhold til en modtagergruppe
- Jeg kan knytte aktuelle nyheder sammen med min egen viden
Emner
- Naturen raser
Tema: Vejr og klima – Vores varme jord
Mål for læring
- Jeg kan forklare forskellen på den naturlige og den menneskeskabte drivhuseffekt
- Jeg kan vurdere fordele ved at anvende solen som energikilde
Emner
- Vores varme jord
Tema: Jorden og solsystemet – Livets udvikling
Mål for læring
- Jeg kan fortælle, hvordan livet har udviklet sig fra encellede organismer til flercellede organismer
- Jeg kan forklare og bruge begreberne evolution, naturlig udvælgelse og livets træ
Emner
- Livets udvikling
Tema: Jorden og solsystemet – Istiden
Mål for læring
- Jeg kan beskrive, hvordan det danske landskab blev skabt
- Jeg kan forklare, hvordan en bakke opstår
- Jeg kan forklare, hvordan is og vejr kan forme landskabet
Emner
- Istiden former Danmark