I SHK (Samfundsfag, Historie, Kristendom) underviser vi tværfagligt for at få den “den røde tråd” mellem fagene samfundsfag, historie og kristendom.
Eksamen bliver dog en enkeltfaglig prøve.
Innovation, entreprenørskab og dannelse
I de forløb, hvor det i de didaktiske overvejelser giver mening, arbejdes der på elevernes udvikling af innovationskompetence. Udgangspunktet heri er de fire dimensioner: Handling, Kreativitet, Omverdensforståelse og Personlig indstilling.
Eksempler på innovative elementer i SHK:
I SHK skal vi blandt andet arbejde med kulturteknikker. Kulturteknikker forstås som metoder til at begribe kulturfagene på en kreativ og innovativ måde. En opgave kan være, at eleverne skal lave et klip fra et debatprogram, hvor de selv spiller rollen som ekspert. Her handler det ikke kun om at efterligne, men også at skabe en nyhedsudsendelse.
I SHK er det meget vigtigt, at eleverne har omverdensforståelse, men at de også skaber handlekompetencer. Her arbejder vi med, at eleverne skal ud i “verden” og møde rigtige mennesker fx i forbindelse med interviews, rollespil, politiske kampagner eller voxpop.
Fagene kræver også, at eleverne får fagene ind under huden. Det skal føle fagene – føle sig provokeret af både fortid, nutid og fremtid. De skal blive i stand til at tage personlig stilling. I SHK understøttes personlig indstilling af innovative processer.
Tema: Vejen mod demokratiet
Mål for læring
Forståelse af overgang fra enevælde til demokrati.
Forståelse af politiske partier og deres opståen.
Sammenligne og forklare de 3 store ideologier.
Mediernes rolle i moderne og historisk perspektiv.
Samfundsfag
- Ideologier
- Politiske partier
- Medier
Historie
- Grundloven 1849
- Industrialiseringen
- Kvindernes historie
Kristendom
Introduktion til grundbegreber i Jødedommen, Kristendommen og Islam. Endvidere inddrages religion i relevante historie-/samfundsfagsforløb.
Tema: 1. Verdenskrig
Mål for læring
Redegøre for baggrunden for 1. Verdenskrig.
Redegøre for hovedtræk i 1. Verdenskrigs forløb.
Reflektere over og forholde sig til konsekvenserne af 1. Verdenskrig.
Her kan vælges det nationale perspektiv:
Samfundsfag
- Identitet
Historie
- Versaillestraktaten
- Genforeningen
Kristendom
Introduktion til grundbegreber i Jødedommen, Kristendommen og Islam. Endvidere inddrages religion i relevante historie-/samfundsfagsforløb.
eller det internationale perspektiv:
Samfundsfag
- Krig og konflikt i dag
- International politik
Historie
- Krigsførelse
- Alliancer
Kristendom
Introduktion til grundbegreber i Jødedommen, Kristendommen og Islam. Endvidere inddrages religion i relevante historie-/samfundsfagsforløb.
Tema: Velfærd 1
Mål for læring
Redegøre for økonomiske verdenskriser før og nu.
Reflektere over krisernes konsekvenser for samfundet.
Redegøre for og diskutere forskellige velfærdsmodeller.
Eleverne skal kunne forstå og diskutere pengenes cirkulation i samfundet.
Samfundsfag
- Finanskrise
- Velfærdsmodeller
- Det økonomiske kredsløb/privatøkonomi
Historie
- Børskrak
- Sociale reformer
- Depression
Kristendom
Introduktion til grundbegreber i Jødedommen, Kristendommen og Islam. Endvidere inddrages religion i relevante historie-/samfundsfagsforløb.