Tema: WHO´s sundhedsbegreb
Anbefalinger for motion for børn og Unge
Mål for læring
- Jeg kender til det brede, positive sundhedsbegreb.
Emner
- Sundhed
- Intro til faget: fysiologisk/anatomisk og psykologiske tilgang
Tema: Motion
Kondition – Puls – Blodkredsløbet – Åndedrættet – Celler
Mål for læring
- Jeg kan beskrive det store og det lille blodkredsløb.
- Jeg kan give eksempler på sammenhænge mellem åndedræt, blodkredsløb og motion.
- Jeg kan forklare cellens funktion i kroppen.
- Jeg kan forklare, hvorfor det er sundt at dyrke motion.
Emner
- Bevægelsesapparatet
- En fysiologisk sammenhæng mellem kroppens forskellige funktioner
- Hvad sker der i kroppen ved fysisk aktivitet
- Cellens opbygning
Tema: Fordøjelsen
Sukker – Kostfiber – Morgenmad – Madpakker
Mål for læring
- Jeg kan læse madpyramiden.
- Jeg kan sammensætte et sundt måltid
- Jeg kender til kostfibres betydning for fordøjelsen.
Emner
- Sammenhængen mellem kost og ydeevne
- Hvad kræver kroppen for at have et sundt liv
- Kostfibers vej gennem kroppen
Tema: De 5 sanser
Mål for læring
- Jeg kender til hjernens betydning for mine sanseoplevelser.
- Jeg kan beskrive øjets og ørets opbygning.
Emner
- Sansernes betydning for opfattelsen af omverdenen
- Biologisk opbygning af øjet/øret