Tema: Fællesskab
Mål for læring
- Øve sig på at give og modtage komplimenter
- Tage ansvar for områder, der har betydning for fællesskabet
- Nævne kropssprogets betydning for den gode/dårlige kommunikation
Emner
- Respekt for individet og forskelligheden
- Kommunikation
- Tillid / Tro på at andre vil en det bedste
- Hvad styrker et fællesskab?
- Den gode kammerat
- Ansvarlighed
- Verbal/non-verbal kommunikation
- Kropsbevidsthed
Tema: Familien
Mål for læring
- Sætte ord på familiens betydning for eget liv
- Beskrive andre former for familieliv
Emner
- Stamtræ
- Den gode familie”
- Identitet
- Kulturelt
- Historisk
- Kernefamilien/ “den nye familie”
Tema: Identitet
Mål for læring
- Kan rumme forskellighed, uenighed og konflikter
Emner
- Hjælpe og tage ansvar for fællesskabet
- Dit og mit ansvar
- At vise hensyn
- Dine følelser (er dine) og mine følelser (er mine)
- Egen banehalvdel
Tema: Beslutninger
Mål for læring
- Kan rumme forskellighed, uenighed og konflikter
Emner
- Tage positive beslutninger og ansvarlige valg
- Vurdere konsekvensen af egen handling
- Tage positive og ansvarlige valg
Tema: Køn, krop og seksualitet
Mål for læring
- Tale om forskellen mellem kønnene i klassen
Emner
- Kropslige forskelle
Tema: Sundhed og trivsel
Mål for læring
- Fortælle, hvad der skaber trivsel i klassen
Emner
- Hvad er sundhed?
- Fællesskabets trivsel og hvad gør klassen/fællesskabet glad?
Tema: Børns rettigheder
Mål for læring
- Samtale om børns rettigheder herunder børnekonventionen
Emner
- Rettighed – hvad er det?
- Kendskab til rettigheder
- Grænser: dine/mine
Tema: Digital dannelse
Mål for læring
- Lære at et digitalt fællesskab skaber en anden måde at være sammen på
Emner
- God og dårlig kommunikation på sociale medier/ digitalt
- Trivsel på sociale medier
- Min familie og digitale medier
Tema: Færdsel
Mål for læring
- Færdes som fodgænger i nærområdet
Emner
- Trafikken i nærområdet
- Rollen som fodgænger