Tema: Fællesskab
Mål for læring
- Tage ansvar for områder, der har betydning for fællesskabet
- Opleve at egen adfærd gør en forskel på en positiv måde
- Give og modtage komplimenter
- Nævne kropssprogets betydning for den gode/dårlige kommunikation
Emner
- Hvad styrker et fællesskab?
- Den gode kammerat
- Ansvarlighed
- Klasserelationer
- Konflikthåndtering
- Spejling
- Anerkendelse
- Respekt for individet og forskelligheden
- Kommunikation
- Tillid / Tro på at andre vil en det bedste
- Autentisk/ærlighed
- Verbal/non-verbal kommunikation
- Kropsbevidsthed
Tema: Familien
Mål for læring
- Beskrive forskellige former for familieliv (både i DK og andre lande)
- Sætte ord på hvad “jeg” yder i fællesskabet/familien
Emner
- Din familie – min familie
- Min rolle i søskendeflokken
- Opgavefordeling i familien
- Hvem bestemmer?
Tema: Identitet
Mål for læring
- Se forskelligheder som en styrke og at behandle hinanden ligeværdigt
- Kende til forskellige følelsesmæssige reaktioner
Emner
- Respekt
- Tolerance
- Kulturelforståelse
- Genkende, aflæse og reagere på følelser hos sig selv og andre
- Følelser og kropssprog
- Hvorfor reagerer personer forskelligt, når de fx bliver glade eller kede af det?
Tema: Beslutninger
Mål for læring
- Tage positive og ansvarlige valg
- Vurdere konsekvensen af egen handling
- Fortælle hvor de kan søge hjælp til svære beslutninger
Emner
- At tage stilling
- Dilemmaer
- Selverkendelse
- Værdier og normer
- Overblik/gennemskue
- “Hvornår har jeg brug for hjælp?”
- “Hvem kan hjælpe mig?”
- Fortrolighed
- Hjælp fra den gode kammerat
Tema: Køn, krop og seksualitet
Mål for læring
- Fortælle om kroppen og dens funktioner
- Forklare hvordan man får børn
Emner
- Drengekroppen/pigekroppen
- Fysiologisk tilgang
- Følelser
Tema: Sundhed og trivsel
Mål for læring
- Fortælle, hvad der skaber trivsel i klassen
- Forklare, hvad der fremmer sundhed og trivsel i eget liv
- Nævne faktorer, der fremmer sundhed og trivsel, kost og motion
Emner
Forskellen på drillerier/mobning
Ansvar for fællesskabet
Egenart
Hvad gør mig glad?
Trivsel / Mistrivsel
Krop og sjæl i balance
Hvad spiser vi?
Komme med anbefalinger til at forbedre sundheden i klassen og på skolen
Tema: Børns rettigheder
Mål for læring
- Samtale om børns rettigheder herunder børnekonventionen
Emner
- Kendskab til rettigheder
Tema: Digital dannelse
Mål for læring
- Blive bevidst om vedkommendes net-identitet og handlinger på nettet
- Forklare hvordan man kommunikerer på en hensigtsmæssig måde på medierne
- Se vigtigheden af fars og mors rolle i brugen af sociale medier
- Bibringes forståelse for betydningen af at lægge billeder/ indlæg på medierne
Emner
- At være online!
- Mit nuværende liv på nettet
- Første erfaringer på nettet
- At vælge online
- Kommunikation – når vi ikke kan se hinanden
- Ansvar
- Normer og værdier i familien
- Tillid
- Privatliv / offentlige rum – online
- Behovet for at offentliggøre sine billeder
- Konsekvenser
Tema: Færdsel
Mål for læring
- Færdes som fodgænger i nærområdet
- Beskrive former for trafikanter og deres regler i trafikken
Emner
- Eget ansvar i trafikken
- Hvilke trafikanter møder vi i trafikken?
Tema: Uddannelse og job
Mål for læring
- Har kendskab til de forskellige jobfunktioner på skolen
- Forklare om forældrenes arbejde
Emner
- Hvem laver hvad på vores skole?
- Min mor og fars arbejde