Tema: Fællesskab
At tage ansvar – Godt kammeratskab
Mål for læring
- Nævne årsager til behovet for at føle sammenhold og engagement i en gruppe
- Kende grundreglerne, der er nødvendige for at skabe et godt klasseklima
Emner
- Gode og dårlige beslutninger
- At stå imod pres fra andre og sige fra
- Føle accept
- Sladder og løgn
- Mobning
- Empati
- Plads til forskellighed
Tema: Familien
Mål for læring
- Beskrive den rolle, familien spiller i forhold til opdragelse og udvikling
- Forstå, hvordan familieforhold kan påvirke den enkeltes holdning og adfærd
Emner
- Arv og miljø
- Familiens betydning historisk set
- Pligter
- Hvordan påvirkes man?
- Familiens værdier og deres betydning for mig
- Bliver jeg som mor/far?
Tema: Identitet
Mål for læring
- Formulere, hvordan de ønsker at kunne præge deres eget liv – livsdrømme
- Udtrykke en positiv opfattelse af egne oplevelser
Emner
- At turde drømme
- At sætte sig mål
- Frihed / begrænsninger
- Selvtillid og selvværd
- Livsindstilling
Tema: Beslutninger
Mål for læring
- Sætte sig mål i livet
Emner
- Drømme / realistiske mål
- Vedholdenhed og arbejdsomhed
Tema: Køn, krop og seksualitet
Mål for læring
- Forklare om pubertetens betydning for kroppen, identitet og relationer
Emner
- Hvad sker der? – mit nye jeg
- Betweens – præpubertet
Tema: Sundhed og trivsel
Mål for læring
- Skelne mellem sunde og usunde fødevarer
Emner
- Kroppens benzin
- Hvem bestemmer, hvad jeg spiser?
Tema: Børns rettigheder
Mål for læring
- Beskrive børns ret til beskyttelse mod fysiske, psykiske og digitale overgreb
Emner
- Børnekonventionen
- Min krop – mit liv
Tema: Digital dannelse
Mål for læring
- Italesætte forskellen mellem det talte og skrevne
- Vise god moral og etik ved brug af sociale medier
- Har forståelse for betydningen af at lægge billeder på nettet
Emner
- De sociale medier
- Fordele og ulemper ved det talte/skrevne sprog
- Afsender og modtager
- Den gode tone
- Respekt
- Hvem tilhører billedet?
- Hvilke billeder vil jeg vælge at lægge på nettet?
Tema: Færdsel
Mål for læring
- Færdes som fodgænger i nærområdet og orientere sig med kort
Emner
- Læse kort
- Orientering i trafikken
Tema: Uddannelse og job
Mål for læring
- Fortælle om eget drømmejob
Emner
- Mine muligheder
- “Hvad skal der til?”
- Sætte sig mål