Tema: Fællesskab – Godt kammeratskab
Mål for læring
- Beskrive forskellen mellem udtalelser, der henholdsvis virker opløftende/nedsættende på andre
- Gennemskue, hvornår det er hensigtsmæssigt at bruge non-verbal eller verbal kommunikation
Emner
- Girafsprog
- Feedback/respons/kritik
- Attituder
- Aflæse situationer
- Non-verbale virkemidler
Tema: Familien
Mål for læring
- Indse betydningen af respekt og god kommunikation i familien
- Vise indblik i samfundets mange former for familieliv
Emner
- Familien som fundament
- Dårlige vaner i familiens hverdag / viljen til at ændre.
- Normer og visioner om ”den gode familie”
- Etnicitet
- Religion
- Sexualitet
- Opbrudte familier
Tema: Identitet
Mål for læring
- Udvikle interesse for- og vilje til at tage ansvar for eget liv
- ”Dit liv – dit valg”
Emner
- Selvtillid – selvværd – selverkendelse
Tema: Beslutninger
Mål for læring
- Sætte sig mål i livet
- Undersøge fordele og ulemper ved beslutninger og vurdere konsekvenserne af dem
Emner
- Krav og forventninger.
- Langsigtet og kortsigtede mål
- At håndtere pres og kunne sige fra
- Fremadrettet orientering
- Konsekvensen af handlinger
Tema: Køn, krop og seksualitet
Mål for læring
- Forklare om pubertetens betydning for kroppen, identitet og relationer
- Beskrive personlige rettigheder, grænser og hvor man kan søge hjælp, hvis grænserne overskrides
Emner
- Besøg af sundhedsplejersken
- Forskellige grænser
- Respektere hinandens grænser
- Kroppens udvikling – fysiske og psykiske forandringer
Tema: Sundhed og trivsel
Mål for læring
- Komme med forslag til hvordan sundhed og trivsel kan fremmes på skolen
- Skelne mellem sunde og usunde fødevarer
Emner
Se læseplan for faget Sundhed
Tema: Børns rettigheder
Mål for læring
- Beskrive børns ret til beskyttelse mod fysiske, psykiske og digitale overgreb
Emner
- Hjælpeorganisationer
Tema: Digital dannelse
Mål for læring
- Beskrive hvilke “fodspor”, de efterlader på nettet og hvilke konsekvenser, det kan have
- Give eksempler på, at de ved online profiler kun viser en del af sandheden eller måske en anden sandhed
- Har forståelse for betydningen af at lægge billeder/ indlæg på medierne
- Vise god moral og etik ved brug af digitale kommunikationsmidler generelt
Emner
- Cookies m.m.
- Nethandel
- Hvem er jeg – når jeg er online
- Iscenesættelse
- Fakta/fiktion
- Grænser
- At være et ordentligt menneske!
- Normer og værdier
- Hvem stopper det dårlige sprog?
Tema: Færdsel
Mål for læring
- Færdes som fodgænger i nærområdet og orientere sig med kort
- Køre og blive en erfaren cyklist
- Vurdere de mest sikre cykelruter
- Nævne faktorer, som kan distrahere i trafikken
Emner
- Se læseplan for faget Skills
Tema: Uddannelse og job
Mål for læring
- Hvad kan jeg blive?
Emner
- Hvad er mine kompetencer?
- Vælges job af interesse eller fornuft?