Tema: Fællesskab – Godt kammeratskab
Mål for læring
- Gennemskue, hvornår det er hensigtsmæssigt at bruge non-verbal eller verbal kommunikation
- Udvikle interesse for- og udtrykke anerkendelse af andre i klassen
- Vælge udfra egne interesser fremfor at følge “gruppens interesser”
Emner
- Empati. Girafsprog. Positiv tænkning
- At stå imod pres fra andre og sige fra
- Det tolerante klassefællesskab
- Alkohol, rygning og stoffer
- Gruppepres
- Mit liv – mit valg
Tema: Familien
Mål for læring
- Indse betydningen af respekt og god kommunikation i familien
- Vise indblik i samfundets mange former for familieliv
- Skelne mellem arv og miljø
Emner
- Familien som fundament
- Dårlige vaner i familiens hverdag / viljen til at ændre.
- Normer og visioner om ”den gode familie”
- Etnicitet
- Religion
- Sexualitet
- Opbrudte familier
- Hvilke faktorer spiller ind på identitetsdannelsen
Tema: Identitet
Mål for læring
- Formulere, hvordan man tager ansvar for eget liv
- Se sig selv nuanceret og være bevidst om egen selvfremstilling
- Modtage konstruktiv kritik som benyttes til nye handlinger/beslutninger
Emner
- Selvtillid og selvværd
- Kritisk tænkning
- Blive hørt
- Min mening har plads i fællesskabet
- Hvordan ser andre mig?
- Hvordan vil jeg gerne fremstå?
- Selvindsigt
- Bruge feedback hensigtsmæssigt
- Girafsprog
- Mod og lyst til at udvikle sig
Tema: Beslutninger
Mål for læring
- Sætte sig mål i livet
- Udvikle ændringsforslag til nuværende beslutninger
Emner
- Konkrete mål for en periode:
Fagligt
Socialt
Økonomi / budget - Tænke kreativt
- Lyst til at ændre
- Argumentation
Tema: Køn, krop og seksualitet
Mål for læring
- Beskrive personlige rettigheder, grænser og hvor man kan søge hjælp, hvis grænserne overskrides
- Forklare om pubertetens betydning for kroppen, identitet og relationer
Emner
- Hvad sker der med mig?
- Puberteten – teenager
- Respekt
- Kønnenes forskellige udvikling
- Det modsatte køn
- Mit nye jeg
Tema: Sundhed og trivsel
Mål for læring
- Komme med forslag til hvordan sundhed og trivsel kan fremmes på skolen
- Skelne mellem sunde og usunde fødevarer
- Forklare samspillet mellem sundhed, trivsel og levevilkår
Emner
Se læseplan for fagene sundhed og hjemkundskab
Tema: Børns rettigheder
Mål for læring
- Beskrive børns ret til beskyttelse mod fysiske, psykiske og digitale overgreb
Emner
- Samme rettigheder i alle lande?
Tema: Digital dannelse
Mål for læring
- Fortælle hvilke konsekvenser det har, når man bruger medierne som redskab til udelukkelse/skabe konflikt med andre
- Udvikle og anvende redskaber til at sætte grænser og stoppe konflikter
Emner
- Digital mobning
- Non-verbal kommunikation
- Anomym afsender
- Konflikttrappen
- Hvor langt vil jeg gå / hvor er grænsen?
- Finde hjælp
Tema: Færdsel
Mål for læring
- Køre og blive en erfaren cyklist
- Vurdere de mest sikre cykelruter
- Nævne faktorer, som kan distrahere i trafikken
- Yde førstehjælp og kan tilkalde hjælp ved ulykkestilfælde
Emner
- Cyklistprøve – se læseplan for skills
- Rådet for større trafiksikkerhed
Tema: Uddannelse og job
Mål for læring
- Rettigheder på arbejdsmarkedet
Emner
- Drømmejob
- Fritidsjob – rettigheder