Tema: Sundhed – Levealder, livsstil og social status
Mål for læring
- Forklare samspillet mellem sundhed, trivsel og levevilkår – lokalt, nationalt og internationalt
- Ved hvad der fremmer egen og andres sundhed og trivsel med udgangspunkt i demokrati og rettigheder
- Har viden om sundhedspolitikker
- Kan diskutere ulighed i sundhed i et samfundsmæssigt perspektiv
- Har viden om hvilke faktorer, der skaber ulighed i sundhed
Emner
- Samspillet: Sundhed, trivsel og levevilkår
- Levealder i DK de sidste 100 år
- Sundhedsfremme
- Sundhedspolitikker
- Ulighed i sundhed
Tema: Identitet – Kærlighed, forelskelse, længsel, passion
Mål for læring
Kender og har indsigt i begreberne: ”Kærlighed, forelskelse, længsel og passion”.
Emner
- Forskellen på kærlighed og forelskelse
- Kærlighed i familien
- Romantisk kærlighed
- At være forelsket
- At savne/længes
- Passion/lidenskab ift. mennesker, interesser og faglige udfordringer
Tema: Identitet – Personlige, sociale og faglige mål/beslutninger
Mål for læring
Udvikle/videreudvikle interesse for og vilje til at tage ansvar for sit eget liv: ”Dit liv – dit valg”.
Emner
- Bevidsthed om eget værd samt udviklingspotentiale
- Familie, uddannelse, job, bolig etc.
- Være i stand til at vurdere konsekvenser ved diverse beslutninger
Tema: Digital dannelse – Cookies og inkognito
Mål for læring
Kende til elektroniske spor på nettet
Emner
- At bruge forskellige browsere til forskellige opgaver
- At anvende forskellige PIN-koder
- At bruge søgemaskiner, der ikke sætter spor
Tema: Digital dannelse – Netbanking og E-trading
Mål for læring
Reflektere over konsekvenserne af egen og andres brug/misbrug på nettet og i den forbindelse kende forskellen på virkeligheden og ”livet på nettet”
Emner
- Genkende gode E-trading-sider
- God E-tradingsetik og sikkerhed ved pengeoverførsler/køb på nettet
Tema: Køn, krop og seksualitet – Sex, medier og selvværd
Mål for læring
- Have en viden om følelser og relationers betydning for sundhed, seksualitet og almen trivsel
- Kunne vurdere normer og rettigheder for krop, køn og seksualitet i et samfundsmæssigt perspektiv
Emner
- Forskellen på pornofiksering og den seksualitet man kan opleve i forbindelse med forelskelse
- Seksuelle grænser
Tema: Køn, krop og seksualitet – Egen krop og minoriteter
Mål for læring
Eleven kan vurdere, hvad der fremmer egen og andre unges seksuelle sundhed og trivsel
Emner
- Roller (f.eks. i klassen – turde være sig selv)
- Reel viden om seksuelle minoriteter
Tema: Uddannelse og job
Mål for læring
Deltage konstruktivt og nysgerrigt i uddannelsesarrangementer
Emner
- Det gode skole- og arbejdsliv
- Uddannelsernes mangfoldighed
- Træffe egne valg
- Mor/far som vejleder
Tema: Familien – På vej mod voksenlivet
Mål for læring
Se sig selv som en del af familien og forstå den rolle, som den har i forhold til opdragelse og udvikling
Emner
- Husholdning
- Boligformer
- Økonomi
- Det gode liv
- Drømmejobbet