Samlede mål for læring
Generelt
– at præsentere sig selv og andre
– at beskrive personer og ting
– at bestemme og udtrykke farver, dyr, kæledyr osv.
– at fortælle om familie
– at sige tallene 1-100
Grammatik
– at sige verber i nutid
– at vide om navneord, og de tre køn
personlige stedord og ejestedord
at skrive små sætninger
Innovation, entreprenørskab og dannelse
I tysk arbejder vi på 5.-10. klassetrin på at udvikle elevernes innovationskompetencer. Vi arbejder hen mod, at eleverne på en kreativ måde udvikler på deres omverdensforståelse, deres handlekompetencer, samt personligt tager stilling. Dette kommer bl.a. til udtryk gennem drama, foldebøger og interviews, samt at eleverne arbejder med- og forholder sig til tyskfagets aspekter. I forløb om Landeskunde er der fokus på elevernes omverdensforståelse.
Sprogtilegnelsesprocessen sker igennem leg, spil, bevægelse, musik, filmklips, kreativ skaben og en hel masse kommunikationsøvelser, så elevernes øjne og ører åbnes for et nyt sprog og en anden kultur.
Tema: Om Tyskland
Emner:
klasselokalet
sportsgrene
familien
månedernes navne
ugedagenes navne
kendte personer
tøjord
juleord
dyrenes navne