Samlede mål for læring
Kommunikative kompetencer:
– Udtrykke sig på tysk i et enkelt sprog med vægt på spørge – og svarteknikker.
– Gengive hovedindholdet i en kort, let tekst.
– Læse og forstå hovedindholdet af sprogligt enkle tekster.
– Skrive ord, udtryk og enkle sætninger.
– Beskrive billeder og ting.
– Udtrykke sig i form af fx skuespil og film.
Sproglige kompetencer:
– Udtrykke sig med forståelig udtale.
– Anvende et tilstrækkeligt ordforråd til at kunne forstå og tale om emner.
– Kende til ordstilling og ordklasser.
– Stave enkle ord og udtryk.
– Anvende enkle kommunikationsstrategier (kropssprog, mimik).
– Gætte kvalificeret i forbindelse med lytning og læsning.
– Anvende computeren til tekstbehandling og kommunikation.
– Kende til skriveprocessens faser.
Kultur, historie – og samfundsforhold:
– Kende til eksempler på kultur – og levevilkår i Tyskland.
– Sammenligne eksempler på tysk kultur med egen kultur.
– Anvende tysk som kommunikationsmiddel (fx e-mail med tysktalende elever).
Innovation, entreprenørskab og dannelse
I tysk arbejder vi på 5.-10. klassetrin på at udvikle elevernes innovationskompetencer. Vi arbejder hen mod, at eleverne på en kreativ måde udvikler på deres omverdensforståelse, deres handlekompetencer, samt personligt tager stilling. Dette kommer bl.a. til udtryk gennem drama, foldebøger og interviews, samt at eleverne arbejder med- og forholder sig til tyskfagets aspekter. I forløb om Landeskunde er der fokus på elevernes omverdensforståelse.
Sprogtilegnelsesprocessen sker igennem leg, spil, bevægelse, musik, filmklips, kreativ skaben og en hel masse kommunikationsøvelser, så elevernes øjne og ører åbnes for et nyt sprog og en anden kultur.
Tema: Über Deutschland / Deutschlands Geschichte
Emner:
Du und ich
Eine Familie
Märchen
Der Alltag
Die Jahreszeiten
Schule und Mode
Essen und Trinken
Blick auf Deutschland
Tema: Grammatik
Emner:
Verben
Adjektive
Substantive
Satzbau