Samlede mål for læring
Kommunikative kompetencer:
lytning til længere tekster om emner fra dagligdagen
læsning og bearbejdelse af informationer i forskellige teksttyper (skøn- og faglitteratur)
udvikle forskellige samtaleaktiviteter (dialoger, film, skuespil)
arbejde med at redegøre, referere og give udtryk for egne meninger og følelser
fokusere på et forståeligt og sammenhængende sprog
Sprolige kompetencer:
eleverne udvider deres aktive ordforråd og deres sprogfærdigheder
eleverne anvender grammatikken såvel skriftligt som mundtligt
eleverne anvender læsestrategier
eleverne kender til ordstilling og ordklasser
eleverne tør udtrykke sig på tysk og udnytte muligheder for at opsøge sproget i og uden for skolen
eleverne kender til skriveprocessens faser
eleverne anvender ordbøger
Kultur, historie- og samfundsforhold:
inddrage grundlæggende geografisk og historisk viden om tysktalende lande
sammenligne eksempler på tysk og dansk i dagligliv
anvende tysk som kommunikationsmiddel (skolekontakt, film, skuespil ol.)
Innovation, entreprenørskab og dannelse
I tysk arbejder vi på 5.-10. klassetrin på at udvikle elevernes innovationskompetencer. Vi arbejder hen mod, at eleverne på en kreativ måde udvikler på deres omverdensforståelse, deres handlekompetencer, samt personligt tager stilling. Dette kommer bl.a. til udtryk gennem drama, foldebøger og interviews, samt at eleverne arbejder med- og forholder sig til tyskfagets aspekter. I forløb om Landeskunde er der fokus på elevernes omverdensforståelse.
Sprogtilegnelsesprocessen sker igennem leg, spil, bevægelse, musik, filmklips, kreativ skaben og en hel masse kommunikationsøvelser, så elevernes øjne og ører åbnes for et nyt sprog og en anden kultur.
Tema: Über Deutschland, Geschichte und deutschsprachige Länder und Personen
Emner:
Mein Körper
Blick auf Deutschland
Jugend
Multikulti
Müll
Rauchen
Schweiz
Österreich
Tema: Grammatik
Emner:
Verben
Adjektive
Substantive
Hilfsverben
Satzbau