Medarbejder til økonomi/administration
Så er der allerede tid til efterårsferie. Tiden flyver afsted, og vi har allerede haft 10 ugers skolegang. Det bliver dejligt med ferie, men også til at børn, forældre og bedsteforældre har mulighed for at have tid sammen.
I skrivende stund har vi vores årlige motionsdag på skolen, vores brassband er i Holland på musiktur, vores 8. klasser har lige gennemført det årlige Skillsforløb, og vores 9. klasser sidder og evaluerer deres uddannelsesuge og målretter deres redegørelser for valg af uddannelse til næste år. Så der er som altid mange aktiviteter i gang overalt på skolen.
I august og september er der altid hektisk på skolen. Mere end 400 nye elever skal falde til og lære deres nye kammerater at kende. Alle ansatte mødtes derfor ugen, inden eleverne startede, for at være 100 % klar til at modtage jeres unge.
I den første indledende uge fik alle ansatte også opdateret vores førstehjælpskursus, således at vi har forudsætninger for at hjælpe kvalificeret, hvis uheldet er ude.
Skoleåret startes altid med trivselsdage for alle og med 2 dages ”ryste-sammen ture” for de nye klasser i overbygningen. År efter år kan vi tydeligt se, at vores arbejde med trivsel og fællesskab virker rigtigt godt.
Vi har i sommer indkøbt noget spændende fotokunst til vores 1. sal, hvor 6. klasserne holder til, som Sergei Sviatchenko har lavet. Det er kunst, som eleverne har taget til sig og efter sigende synes godt om. Det er dejligt, at kunst kan få eleverne til at diskutere og undres.
5. september er vigtig dag på skolen, da vores tilskud for hele året beregnes på baggrund af vores elevtal denne dag. Derfor er vi både stolte og meget ydmyge i forhold til følgende flotte tal:
Vi er i dag 1196 elever i 47 klasser
Vi er 600 piger og 596 drenge
Der er 184 elever i vores SFO
156 elever i vores 10. klasse
Vi er 950 familier på skolen
På samme tid som vi er mere end tilfredse med opstarten af skoleåret og den fine tilslutning til skolen, er vi allerede i gang med at optage elever frem mod næste år.
Vi har således lige færdiggjort samtalerne til 0. klasse næste år, hvor der nu er 50 elever, hvor forældre og ikke mindst eleverne glæder sig til at starte.
Vi har videre skrevet ud til familier, som er skrevet op til vores 7. årgang til næste år. Her vil vi lave en ændring i forhold til de tidligere år. Bl.a. grundet kommunens skolestruktur har vi besluttet at justere, således at vi fremadrettet laver otte nye 7. klasser i stedet for seks.
Det bevirker i samme forbindelse, at vi så kun kan optage én ny 8. klasse i stedet for tre.
Vores dygtige samtaleteam, der består af afdelingsledere og ressourcelærere, vil derfor i de kommende uger være travlt beskæftiget om eftermiddagen og om aftenen med at tale med nye elever til disse årgange.
Vores flotte træer, der står på skrænten ved indgangen til skolen, er desværre angrebet af en svampetype, der er mere end godt i gang med at ødelægge træerne. Af sikkerhedsmæssige årsager tør vi derfor ikke andet end at fælde hele 6 af træerne i efterårsferien.
Muligt aktivitetssted for de ældre elever
Vi er derfor nu ved at finde ud af, hvad der så skal ske på området. Vi har et stort ønske om at lave et være- og aktivitetssted for de ældre elever, og her vil vi gerne bevare stammerne fra træerne som en udvendig ramme for området, og samme stammer ønsker vi at udsmykke.
Vi skal derfor i den nærmeste tid i dialog med kommunen, da vi har en udfordring med det vand, som fra tid til anden under voldsomme regnvejr kommer ”væltende” ned fra Fabersvej over området og igen ender ude på vejen neden for skolens område. Her vil vi meget gerne have ledt vandet ud til et afløb, da det ellers vil betyde, at intet underlag vil kunne holde til disse mængder i længden. Vi håber meget, at dette kan løses hurtigt, så vi kan påbegynde arbejdet til glæde for vores elever, men i virkeligheden for hele byens unge, som efter skoletid er velkomne til at benytte området, hvis blot de vil passe på det.
Tak for rigtig fine forældremøder, hvor vi som de andre år oplever en god dialog om årets opgaver og udfordringer.
I år har vi i overbygningen samlet alle 8., 9. og 10. klasser, hvor vi har haft fokus på deling af billeder på de sociale medier. Jeg ved, at I forældre lige som os er meget bekymrede og optagede af at undgå, at vores unge tager del i sådanne ting. Derfor var det også dejligt, at der var stor enighed på møderne om at gøre en kraftig og fælles indsats for at sikre, at eleverne forstår problemstillingen – og også forstår vores fælles og konsekvente holdning, hvis de gør sig skyldige i at dele billeder fra dette tidspunkt.
Det handler om trivsel og respekt
Det er dels kriminelt at dele billeder af andre, hvilket naturligvis ikke er foreneligt med skolens ånd generelt, dels er sådanne handlinger udtryk for mobning og manglende anerkendelse af hinandens egenart, hvilket på denne måde bliver en afgørende overskridelse af skolens formålsparagraf. (Læs mere her om skolens politik vedr. trivsel og mobning)
Vi har været rundt i alle klasser og tale med eleverne i overbygningen om dette fænomen at dele billeder på de sociale medier, som for tiden florerer meget blandt alle unge, og de forstod alle, at dette var noget, som vi ikke vil acceptere.
Lad os håbe, at vi ikke får brug for at gøre andet end kontinuerligt at følge op og tale med de unge om, hvordan vi passer på hinanden på nettet.
Planche til visualisering af valget til bestyrelsen.
Læs evt. mere i link i bunden af teksten.
Tirsdag den 29. september 2016 afholdt vi skolekredsmøde. Her aflagde formanden for bestyrelsen, Christian Bjørn, og skoleleder Hans Myhrmann beretning. Der var ligeledes valg til skolens bestyrelse.
Vi sagde farvel til Finn Sørensen og Dennis Lundø Nielsen, som efter mange og gode år i bestyrelsen fandt tiden inde til at give depechen videre. Ligeså ønskede Gitte Kvist Pedersen at stoppe efter to år i bestyrelsen. En stor tak til dem alle tre for en virkelig flot indsats og et stort arbejde for skolen.
Bestyrelsen fik 3 nye medlemmer i år. Lars Ørnfeldt Jensen blev valgt af Forældrekredsen, og fra repræsentantskabet blev Rene Ladefoged Jensen og Marie Kinly valgt. Marie Kinly har dog efterfølgende vurderet, at hun alligevel ikke har mulighed for at deltage i bestyrelsesarbejdet, hvorfor Bettina Børskov Redder træder til som 1. suppleant.
Christian Bjørn blev også genvalgt i repræsentantskabet, og Charlotte Leth blev genvalgt, men denne gang via Realskolens Venner.
Endelig blev Henrik Thuren genvalgt som formand for Repræsentantskabet.
Den nye bestyrelse har konstitueret sig således:
Formand Christian Bjørn, næstformand Flemming Olsen. Menige medlemmer er således Charlotte Leth, Bettina Børskov Redder, Lars Ørnfeldt Jensen, Rene Ladefoged, Erik Grave, Stine Willemoes Kondrup og Dorthe Østerby. Henrik Thuren er som formand for Repræsentantskabet også medlem af bestyrelsen.
I forlængelse af vores sidste Skolekredsmøde, hvor vi efterlyste gode ideer til fremtidige møder og oplægsholdere, fik vi mange gode input fra de tilstedeværende.
Det har konkret betydet, at vi i år har mulighed for at invitere til to spændende foredrag i dette skoleår.
Ann E. Knudsen
Den 27. oktober kommer Ann E. Knudsen og holder foredrag om sårbare unge. Arrangementet foregår i Randers Real Idrætshal fra kl. 19.00. Flere end 150 forældre har sagt ja til at deltage, hvilket vi er virkelig glade for.
Thomas Mygind
Den 27. april 2017 (vores næste skolekredsmøde) kommer Thomas Mygind og indleder mødet med foredraget ”Få det bedste ud af det meste”. Arrangementet starter kl. 17.00, og afhængig af hvor mange af jer, som har lyst og mulighed for at deltage, vil det enten blive holdt i hallen eller på skolen.
I vil få mere information om dette spændende foredrag efter jul, men reserver endelig datoen nu, så I har mulighed for at være med.
Forankring – forandring
Lige før sommerferien offentliggjorde vi vores nye strategi på skolen, en ny 7-års plan, som vi har kaldt 2023: Forankring – forandring.
Kort fortalt handler det om på bedste vis fortsat at være på forkant med al skoleudvikling, men netop tilpasset den kultur, historie og de traditioner, der altid har kendetegnet Randers Realskole. Alt fra faglige tiltag og sociale tiltag skal sikre, at såvel vores ansatte som vores elever har den mest optimale arbejdsplads, hvor sundhed ikke mindst er i højsædet.
Så det bliver fortsat begreber som fastholdelse, intensivering og udvikling for at skabe det bedste afsæt fremadrettet for vores fælles skole og arbejdsplads for mere end 950 familier og 120 ansatte. ”At forandre for at bevare”
Der er således blevet brugt tid på at få alle aktører i gang. Strategien har været behandlet indgående på bestyrelse og ledelsesniveau, og strategiens hovedelementer er kendt af personalet, som har været med til via MUS-samtaler og flere udvalg at give input til samme.
Hele strategiens omdrejningspunkt handler denne gang om at få samtlige medarbejdere til at påtage sig stort medejerskab for processen og arbejdet, og derfor er der indtil videre kun opstillet mål for alle de forhold, der skal ændres eller justeres, og det betyder, at medarbejderne skal medvirke i forhold til at sikre, at alle handlingsplaner for at nå målene bliver så kvalitative og kompetente, som det kan lade sig gøre.
Som de tidligere strategiplaner vi har lavet, vil der være mål, som skal løses på kort sigt, og mål, der har et længere tidsperspektiv.
Fra 4. klasse skal elever selv medbringe PC
På den korte bane kan nævnes, at vi fra næste skoleår vil indføre, at alle elever fra 4. klasse skal medbringe deres egen pc, hvor vi så til gengæld vil sikre, at størstedelen af undervisningen vil foregå digitalt. Altså den del af undervisningen, hvor det giver mening, og det betyder samtidig, at mængden af bøger, som skal medbringes til daglig skal reduceres markant.
I kan sikkert godt forestille jer, at det også kræver lidt her på skolen, før dette er en realitet. Der er forskellige fysiske forhold, der skal bringes i orden, og der foruden vil der være kurser for underviserne samt erfaringsudveksling med lærerne i overbygningen, som allerede har haft denne virkelighed inde under huden i flere år, og som er virkeligt glade for de muligheder, det giver undervisningen og udbyttet af samme.
Omkring juletid, måske lige efter, vil vi således også skrive ud til alle hjem omkring, hvad vi forestiller os, at en sådan maskine skal kunne, og lad os sige med det samme, at det på ingen måde behøver at være den dyreste maskine på markedet.
Vi vil her opliste de få systemkrav en sådan maskine skal have, og videre vil vi foreslå en maskine, som kan indkøbes via skolen med god rabat, og som vi er sikre på lever op til vores forventninger. Dog kan eller vil vi naturligvis ikke garantere for dens konkrete holdbarhed.
Vi er af forældre på alle alderstrin på skolen blevet spurgt, om vi også vil tilbyde køb af en maskine til overbygningen og til indskolingen, hvor flere familier overvejer at købe den første pc til deres barn. Denne forespørgsel har vi taget til os, og derfor vil vi på denne måde foreslå 3 forskellige maskiner tilpasset de forskellige perioder i skoleforløbet.
Og ja, – det er helt frivilligt, om man vil købe den pågældende maskine.
Dokumentation af læringseffekt
På længere sigt handler strategien også om meget ambitiøse projekter som eks. dokumentation af den konkrete effekt af undervisningen på Randers Realskole samt det udbytte, eleverne får, mens de er hos os. Det er et projekt, hvor vi også skal og vil samarbejde med forskere inden for dette felt på læreruddannelserne samt universitetet.
Ja, det er en ambitiøs strategi, hvor vi vil rundt om alle væsentlige aspekter for at sikre, at Randers Realskole også er det oplagte valg efter 2023, og I vil løbende blive orienteret om processen.
Skolen afholder hvert år i starten af november en personaledag for alle ansatte på skolen.
I år fortsætter vi vores fokus på korpsånd, teambuilding og et forpligtende fællesskab.
Vores mål er således bl.a. at fastholde, intensivere og udvikle vores i forvejen gode arbejdsmiljø blandt alle personalegrupper og ryste nye og gamle kolleger godt sammen.
Dagen afholdes fredag den 4. november, og det betyder også som de tidligere år, at skolen, SFO og kontoret er lukket hele dagen.
Randers Realskole tilbyder rigtigt mange muligheder, og vi vil gerne opfordre til, at man følger skolens liv på vores webside,
hvor vi løbende bringer nyheder og gode historier. Se bl.a. disse seneste nyheder: